Tmy se nemusíte bát: 8 rad, jak jezdit ve tmě s co největší jistotou

Změna letního času na zimní, která přichází právě teď,  zkrátí den natolik, že mnoho z nás už bude domů z práce dojíždět za tmy. Proto není od věci si připomenout základní pravidla jízdy v noci. 

26.10.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: archiv

Bez ohledu na to, zda máte raději teplo či zimu, krátké dny potěší málokoho. A rozhodně ne ty, kteří musí za prací dojíždět autem.

Jízda v noci má svá specifika, bohužel v jejím případě převažují ta negativní. Je statisticky dokázáno, že jízda v noci je stále nebezpečnější, především z důvodu stále silnějšího provozu a mnoho řidičů jízdu v nočních hodinách bere na lehkou váhu. Statistiky dopravních nehod mluví jasnou řečí.

Připravili jsme pro vás osm rad a pravidel, která se jednoznačně vyplatí si zapamatovat. 

1. Kontrolujte světelné zdroje vašeho vozu

Pojďme se bavit v rovině, že všichni jezdíme těmi téměř 15 let starými vozy, o nichž mluví průzkum o průměrném stáří vozového parku v České republice. To znamená, že si stále s sebou vozíme žárovky a kontrolujeme funkčnost osvětlení. Nikdo po vás nechce, abyste kolem auta běhali pokaždé, když ho nastartujete, ale jednou za týden či dva vás taková kontrola rozhodně nezabije. Při jízdě v noci také rozhodně nepoužívejte mlhovky, které umí napáchat více škody, než užitku. Také si hlídejte dálková světla, zejména na dálnici, protože takový kamion vás vidí z daleko větší vzdálenosti.

2. Denní svícení

Tuhle povinnost máme už více než 12 let a nutno říct, že se Češi a Moraváci adaptovali hodně rychle. Tu a tam lze potkat neosvětlený automobil, to je ale spíše situace, kdy řidič jednoduše zapomněl. Horší je to v případě, když je automobil vybaven denním svícením, které v mnoha případech funguje pouze vpředu a nikoliv na zadních světlech. Řidič tedy může snadno nabýt pocitu, že ještě velmi dobře vidí, ale zezadu přijíždějící ho už vidět nemusí. Klasické vidět a být viděn platí v šeru dvounásobně.

3. Oslnění přístrojovou deskou

Divili byste se, kolik lidí podceňuje osvětlení přístrojové desky a středového panelu. S novějšími vozy se také setkáváme u množství displejů a obrazovek. Osvětlení přístrojové desky by mělo být spíše tlumené, protože tolik nezatěžuje oči. Třebaže si můžete myslet, že tohle vám skutečně nevadí, kdyby vaše oči mohly mluvit, přesvědčily by vás o opaku. Proto mějte osvětlení spíše tlumené. Pokud modernější vozy nemají automatický noční mód, aktivujte jej manuálně. Dávejte pozor i na vnitřní osvětlení, výhled ven může třeba omezovat lampička nad spolujezdcem.

4. Mějte v autě Okenu a hadr, hodí se

Tak schválně, kolik z vás má v autě nebo garáži čistící přípravek na mytí oken a hadr na okna? Jestli se teď divíte, proč se ptáme, přejeďte si prstem po vnitřní straně vašeho čelního skla. Špinavé okno láme světlo trochu jiným způsobem, což v důsledku může vést k tomu, že někoho přehlédnete. Pokud nemáte hadřík, k uspokojivému vyčištění okna stačí noviny. Jinak hrozí, že si okno ještě více zapatláte. Stejně tak udržujte čistou vnější stranu skla, protože po jízdě na dálnici v létě a na podzim rozhodně uvidíte spíš rozmázlou mouchu, než podnapilého chodce. A stěrače, jak známo, nejsou všemocné.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
26.10.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×