Klesající ceny pohonných hmot u našich čerpacích stanic rozšiřují počet osobních automobilů, u nichž náklady na palivo na ujetí jednoho kilometru nepřevyšují hranici 1 Kč. V době, kdy stál litr více než 31 Kč, jich dealeři automobilek nabízeli pouze tři.

Z našeho průzkumu technických dat nových automobilů nabízených na českém trhu s oficiální cenovkou do 500 000 Kč ale vyplývá, že v současnosti takových vozů existuje už 15. Vybírali jsme přitom pouze modely, které pohání pouze buď zážehový nebo vznětový motor. Pro ilustraci jsme pak ještě do přehledu v galerii přidali dva automobily využívající hybridní pohonnné ústrojí.

Drtivá většina úsporných aut má pod svými kapotami turbodiesely. Jejich nabídka je stále hodně široká a dokonce pohánějí i malá městská auta. Děje se tak i přes dřívější hlasy, že v takových automobilech cenově neobstojí.

Nejvíce modelů s tímto typem motoru nabízejí francouzské značky, případně ty, které sídlí v jiných zemích, ale náležejí do francouzských automobilových koncernů. 

Nejsou to jen "mrňousové"!

Do naší stanovené hranice půl miliónu korun se poměrně překvapivě dostala i některá menší SUV s dieselovým pohonem a také zástupci vozidel nižší střední třídy. Ve dvou případech dokonce jak s karosérií hatchback, tak i kombi. 

Bezinová auta s požadovanými parametry jsou aktuálně dostupná jen dvě. Obě se vyrábějí v kolínské továrně TPCA.

V současné době je v případě vozů s klasickými spalovacími motory nejnižší oficiální spotřeba 3,2 litru. To se týká vznětových verzí. U vozů se zážehovými motory je to 3,7 litru.

Při současných průměrných tuzemských cenách benzinu a nafty pod hranicí 27 Kč za litr jsou náklady na kilometr u obou paliv pod hranicí jedné koruny ještě při spotřebě 3,7 litru. Protože je předpoklad, že tankovat budeme v příštích týdnech ještě levněji, tak se nabídka aut s výše uvedenými parametry dále rozšíří.