Výraz „zlaté české ručičky" je stále aktuální pro shrnutí důvtipu, chytrosti a šikovnosti českých vynálezců. Inženýr Petr Gross musel jednou v zimě při dešti na své auto montovat sněhové řetězy, navíc oblečen formálně v bílé košili s kravatou, a právě tento nepříjemný proces mu nakonec vnuknul brilantní nápad.

Jeho automatické sněhové „řetězy" už sice s řetězy nemají mnoho společného, ale nutnou dávku trakce vám zajistí stále. Ačkoliv trochu jiným způsobem.

Celé zařízení uchytíte na kolo přes malou poklici, která je v zimním období permanentně připnutá na disku kola automobilu. V tom vlastně spočívá celá instalace.

Čtěte také: Nejlevnější nová auta s pohonem 4x4. Pod půl milionu se jich vejde šest

Aktivace „řetězů", respektive čelistí s protiskluzovými hřeby, které obejmou pneumatiku za jízdy, je ovládáno dálkovým ovladačem. Prvotní nasazení vynálezu na kola tak trvá pouze pár vteřin. Vysunout protiskluzové čelisti na pneumatiky pak můžete kdykoliv je to potřeba.

V tuto dobu je zařízení dostupné jen pro osobní auta (kola o velikosti 15 až 18 palců, na větších se pracuje). Gross chce ale letos začít vyrábět verze i pro autobusy a nákladní vozidla. Vynález má patentovaný ve většině evropských zemí a je homologovaný pro provoz na českých silnicích. Později chce prodej směřovat i do USA a Kanady.

Jeho firma již delší dobu vyrábí plastové komponenty pro optiku automobilových světel, takže má s plasty bohaté zkušenosti. Jako materiál pro vlastní sněhové řetězy proto použil jeden z nejpevnějších konstrukčních plastů, z něhož se vyrábí třeba části samopalů.

Čtěte také: Česko zasypává sníh. Víte, jak v zimě řídit?

Dva „řetězy" vás vyjdou na téměř 12 tisíc korun, Gross ospravedlňuje vyšší pořizovací cenu faktem, že i sada pro dvě kola vás bude stát méně než nabourané auto v příkopu.

Nevýhodou převratného vynálezu může být nakonec i jistá neskladnost. Jinam než do kufru totiž plastové díly zřejmě nenacpete.