Nejdůležitější je samozřejmě způsob ovládání vozu. Pokud někdo jezdí stylem brzda-plyn, pak se častým návštěvám u čerpadel nevyhne. Zásadním předpokladem pro snížení spotřeby je předvídání a plynulost. Co to ale znamená v praxi?

Tak například: Ve městě je zbytečné držet nohu na plynovém pedálu ještě pár desítek metrů před semaforem, na kterém svítí červená a před ním stojí kolona auta. Daleko lepší je včas nohu uvolnit, vyřadit na neutrál (v autech s manuální převodovkou) a ke křižovatce takzvaně doplachtit. Stejně si lze počítat na venkovské silnici, pokud už dopředu vidíme značku označující začátek obce, v níž platí rychlostní limit 50 km/hod. Naopak při sjíždění z kopců ponechte zařazenou rychlost a brzděte co nejvíce motorem.

Je také dobré se zamyslet na tempem, jakým jezdíme po dálnicích. Zejména u vozů kategorie SUV, které mají velký čelní odpor, už se na spotřebě významně projeví každé zvýšení rychlosti nad osmdesát kilometrů v hodině. Na dálnicích pak je dobré raději nevyužívat limit 130 kilometrů v hodině, ale držet se třeba na “sto dvaceti”.

Nová Fabia v jízdě
Tichá a solidně úsporná: Zjištění po prvních jízdách s novou fabií

Rovněž se vyplatí sledovat takzvané rádce řazení, který má obvykle podobu šipky na displeji palubního počítače. I když se leckdy zkušenému řidiči může zdát, že by motor chtěl vyšší otáčky, ve skutečnosti už bude s menší spotřebou a tudíž emisemi pracovat při zařazení jiného převodového stupně.

Na spotřebu má samozřejmě významný vliv také technický stav vozu. Starý a tedy hustý olej v motoru zvyšuje tření, valivý odpor narůstá vinou podhuštěných pneumatik. Jejich správný tlak je třeba kontrolovat alespoň jedenkrát měsíčně.

Pokud opravdu chcete ušetřit za palivo, pak byste měli myslet také na další záležitosti. Většina motoristů určitě nevozí každý den na střeše kolo nebo lyže. Přesto také po návratu ze sportovně stráveného víkendu mnozí z nás ponechávají prázdné nosiče této výbavy na střeše. Ty ale pak zvyšují aerodynamický odpor a v důsledku toho spotřebu. Totéž zaviní jízda s otevřenými okénky.

Také zbytečná zátěž není při jízda “zadarmo”. Podívejte se tedy do zavazadlového prostoru a vyjměte autoledničku, která tam zůstala ještě od letní dovolené, staré autoatlasy (stejně používáte navigaci v mobilu) nebo dokonce nedávno vyměněné letní pneumatiky.

Škoda Superb iV
Blíží se konec aut s pohonem plug-in hybrid? Deklarovanou spotřebu neumí plnit

Ten, kdo to myslí s úsporami pohonných hmot opravdu vážně, by mohl v praxi aplikovat další dílší rady:

1) Netankujete palivo po malých dávkách – při každém otvírání víčka nádrže se část pohonné látky z nádrže odpaří.

2) Používejte kvalitní paliva s aditivy. Zabráníte tak tvorbě úsad ve spalovacím prostoru, které mají vliv na správný chod motoru.

3)Plánujte své cesty. Největší spotřebu má motor při krátkých cestách, kdy se nejprve musí dostat do optimální provozní teploty. Proto je dobré krátké denní “pojížďky” ideálně propojit do jednoho časového úseku.

4) Využívejte aplikace sledující stav dopravy: Popojíždění v zácpách má skutečně zásadní vliv na spotřebu. Pokud se jim tedy vyhnete, tak ušetříte.

5) Elektrické spotřebiče ve voze používejte s rozmyslem: Vyhřívané sedačky, zadní i čelní sklo, volant… To všechno jsou dobrodiní, která oceňujeme. Je ale třeba nezapomenout je včas vypnout. V opačném případě zbytečně zatěžují alternátor a následně zvyšují spotřebu spalovacího motoru.