Skoro 150 let nejchytřejší inženýři zaměstnaní v automobilkách vymýšleli, jak zlepšit výkon a účinnost spalovacích motorů. V posledních desetiletích pak i to, jakým způsobem snížit jejich emise CO2 a škodlivých plynů. Teď éra těchto "motorářů" pomalu končí. Stále více států totiž už nechce, aby si jejich obyvatelé kupovali vozy využívající ropná paliva.

Nejdříve zmizí z nabídky dealerů jednotlivých značek v Norsku. Již za čtyři roky, tedy v roce 2025, nebude možné v této zemi koupit automobily, který pohání výhradně spalovací motor. Ve stejném roce začne podobné nařízení platit ve vyspělé průmyslové zemi v Asii - v Jižní Koreji.

Seat Ibiza TGI
Na kolik vlastně přijdou auta s alternativními pohony? Našli jsme ta nejlevnější

V roce 2026 se k zákazu přidá Belgie. V tomto království se zatím ale toto opatření bude vztahovat výhradně na firemní vozy. V roce 2027 Rakousko zakáže pořizování nových aut se spalovacími motory pro účely taxislužby nebo sdílení (carsharing).

Následuje velká skupina zemí, které si jako datum pro zásadní přeměnu svého vozového parku stanovily rok 2030. Mezi nimi je řada evropských států (Island, Slovinsko, Nizozemsko, Velká Británie, Dánsko, Irsko, Švédsko nebo Německo), ale poněkud překvapivě třeba také Indie.

Japonsko volí kompromis

Další skupina zemí zvolila přece jen vzdálenější budoucnost. Konkrétně rok 2040. Mezi nimi jsou například Francie, Čína, Kanada, Španělsko, Portugalsko nebo Egypt.

Kompromisní politiku mezi oběma daty končícími nulou zastává Japonsko. V zemi vycházejícího slunce nastane konec "spalováků" v roce 2035.

Vítěznou pohonnou jednotku vyvinulo a vyrábí Ferrari
Motor roku máte třeba ve své Octavii. Vůbec nejlepší agregát ale dělá Ferrari

Zatím nejvzdálenější termín platí v Kostarice. Pro vozy, do jejichž nádrží se tankuje benzin nebo nafta, si zákazníci budou moci chodit k dealerům ještě 40 let.

Česká republika, stejně jako desítky dalších zemí, žádný konkrétní datum pro takovýto zákaz nestanovila.