Jestliže se dá v současnosti koupit nejlevnější nové "benzinové auto" u oficiálních dealerů zavedených značek za necelých 170 000 Kč, tak hybridní přijde na nejméně 400 a plně elektrické dokonce přinejmenším na 480 000 tisíc.  Vyplývá to z průzkumu aktuálních ceníků automobilek působících na území České republiky. Na nejlevnější zástupce jednotlivých typů pohonu se můžete podívat do naší galerie.

Asi není pro nikoho překvapením, že vůbec nejlevněji lze koupit nové auto u dealerů značky Dacia. Logan s benzinovým motorem (výkon 54 kW) a spotřebou rovných pět litrů, přijde na 169 900, hatchback Sandero je se stejnými parametry o deset tisíc korun dražší.

Nejlevnější auta poháněná dieselovým agregátem nabízí rovněž rumunská značka Dacia. V tomto případě je už ale cenový odskok (při srovnání se stejnými vozy se zážehovou pohonnou jednotkou, poměrně značný. Činí bezmála sto třicet tisíc Kč. Konkrétně Dacia Sandero s dieselovou patnáctistovkou (výkon 70 kW a spotřeba 3,6 litru) přijde zákazníka nejméně na 297 900 Kč, kombík Dacia Logan MCV ve shodné motorizaci má cenovku 312 900 Kč. Relativně příznivé ceny má u svých dieselů také koncern PSA. Třeba nová "dvěstěosmička" spalující naftu stojí 328 000 Kč. I tak se ale koupě turbodieselového motoru vyplatí jen těm, kteří ročně najezdí hodně desítek tisíc kilometrů.

Jako takzvaná zlatá střední cesta se v tuto chvíli jeví vozy jezdící buď na LPG nebo CNG. Výběr sice samozřejmě není tak široký jako v případě běžných zážehových a vznětových aut, ale úplně malý také ne. Navíc, k LPG se vrátila třeba značka Dacia, drží se ho také Fiat. CNG prosazují v současnosti zejména všechny značky koncernu Volkswagen, včetně mladoboleslavské Škody, dále opět Fiat a Opel. V tomto případě jsou k mání auta s nejrůznějšími typy i velikostmi karosérií. A má jich dále přibývat.

Hybridy stojí skoro jako elektromobily

Oproti benzinovým verzím jsou teď typy aut s těmito druhy alternativních paliv o vyšší desítky tisíc Kč dražší. Například benzinová Dacia Sandero stojí již zmíněných necelých 170 tisíc Kč, ve variantě LPG bezmála o 80 000 Kč dráže. V případě CNG se dá dobře porovnávat škodovácké Citigo. Za to dealeři v nejlevnějším benzinovém provedení žádají 199 000 Kč, s pohonem CNG o 75 000 Kč více.

Zřejmé jsou rozdíly u Fiatu Panda. S atmosférickou benzinovou jedna-dvojkou je takové auto k mání za 219 900 Kč, stejné auto se shodným agregátem (ovšem upraveným pro spalování LPG) vyjde na částku 271 000 Kč a s úpravou na CNG ho nelze získat za méně než 341 000 korun.

Už opravdu dobře si je třeba rozmyslet koupi hybridního auta. Ceny začínají nad hranicí čtyři sta tisíc korun. Je ale třeba ojektivně přiznat, že zatímco LPG a CNG se dodává rovněž v těch nejmenších typech aut, nejmenším hybridem je městský hatchback Toyota Yaris. Navíc výbavy bývají lepší. Výkon pohonné soustavy yarisu dosahuje 74 kW a kombinovaná spotřeba 3,7 litru benzinu na sto kilometrů. S již poměrně značným odstupem téměř 160 000 Kč je druhým nejlevnějším hybridem Toyota Corolla hatchback shodně s malým SUV Hyundai Kona hybrid.

A konečně - klasické bateriové elektromobily. Zde se snaží obecně nastavenou cenovou úroveň kolem 700 - 800 tisíc posunout Škoda Citigo e iV. Ta má oficiální cenovku 479 900 Kč. Než přijdou na trh nové verze e-Up! a elektrický Seat Mii, drží si druhé místo v žebříčku nejlevnějších elektromobilů starší provedení Renaultu Zoe. Jeho ceník začíná kousek pod hranicí 700 000 Kč.