K orientačnímu testu jsme využili Nissan Leaf nové generace, jehož převážná část karosérie se skvěla zářivou bílou a Peugeot 308 SW ve verzi GT. Ten byl samozřejmě celý černý. Obě auta jsme nechali celou noc vedle sebe na venkovním parkovišti a v osm ráno jsme je převezli na ranním sluncem zalité místo u chodníku jedné ulice v pražské Hostivaři.

K dispozici jsme měli elektronické teploměry, u kterých jsme předtím v místnosti ověřili, že ve stejných podmínkách ukazují shodnout teplotu, a dokonce i vlhkost, i když ta nás v tomto případě nezajímala.

Ráno byla uvnitř vozů velmi příjemná teplota – rovných 20 stupňů Celsia. Teploměry i jejich čidla jsme umístili na středovou loketní opěrku. Byla tedy v obou autech zhruba ve stejné vzdálenosti od čelního skla, od podlahy i stropu. Zatímco interiér v Nissanu byl převážně světlý, zmíněná sportovní varianta Peugeotu má prakticky veškeré části kabiny zhotovené z černých materiálů.

Test jsme si naplánovali na dvě hodiny. Hlavně z prostého důvodu. Dřívější testy autoklobu ÖAMTC prokázaly, že teplota v kabině vozů může na přímém poledním slunci dosáhnout až osmdesáti stupňů a naše teploměry umožňovaly měření jen do padesáti.

Nejprve se interiéry rozehřívaly jen pozvolna. Po první půlhodině, kdy náš třetí teploměr umístěný pod vozem ve stínu na displeji zobrazoval teplotu 22 stupňů, se vzduch v Nissanu prohřál na 31 a v Peugeotu na 34. Už v tomto okamžiku by cestujícím uvnitř vozu nebylo moc příjemně.

INTERIÉR SE ROZPÁLÍ I BRZY DOPOLEDNE

Po další půlhodině, tedy hodinu po startu testu, se v Peugeotu na displeji teploměru ukázala překonaná čtyřicítka. Konkrétně to bylo 41 stupňů. Rozdíl mezi oběma vozy byl tehdy 4 stupně, neboť v Nissanu měl vzduch teplotu "jen" 37.

Půldruhé hodiny od začátku testu slunce už venku prohřálo vzduch na 24 stupňů a vnitřky aut na ještě mnohem vyšší teplotu. Zkusili jsme si také sáhnout na kapoty obou vozů. Tam jsme teploty neměřili, ale zatímco na černém krytu motoru Peugeotu se už ruka nedala udržet déle než vteřinku či dvě, na stejném místě u Nissanu ještě popáleniny nehrozily ani při delším opření dlaně. V elektromobilu v danou chvíli bylo již 42 a v Peugeotu 45 stupňů Celsia.

Poslední pohledy jsme na teploměry upřeli po dvou hodinách testu. Už nás samozřejmě nepřekvapilo, že teploty v obou vozech ještě o tři stupně narostly a třístupňový rozdíl zůstal zachován.

Není to sice velký rozdíl, ale světlejší vozy tedy přece jen v létě určitou výhodu mají. Už z toho důvodu, že po zapnutí klimatizace se teplota sníží rychleji a může to ušetřit i pár desetinek litru paliva v nádrži. Tento test ovšem byl pouze velmi orientační. Daleko větší vypovídající hodnotu by logicky mělo, pokud bychom testu podrobili dva identické vozy a také se stejně zbarveným interiérem. Také naše "měřící zařízení" nebylo zrovna laboratorně přesné…