Co tedy lze motoristům poradit? Experti ÚAMK společně s partnery z německého automotoklubu ADAC sestavili osm praktických rad.

1) Sledujte napětí v akumulátoru

Dnes už se destilovaná voda do akmulátorů nedolévá. Úkolem motoristů je ale nadále sledování napětí. Někteří hovoří jako o „bodu zlomu“ o hodnotě 12,6 V, jiní o jednu desetinu nižší. Každopádně, jakmile klesá napětí baterie pod 12,5 V (plně nabitá baterie má klidové napětí až 12,7 V) omezuje se aktivní povrch desek a zvyšuje se samovybíjecí proud. Za doslova kritickou hranici lze označit 12,2 V. Za takové situace dochází ke krystalizaci síranu olovnatého, který se váže k elektrodám, tedy následuje tak zvaná sulfatace. Co v takový okamžik? Připojit akumulátor na nabíječku, kterou si lze pořídit od asi 700 Kč výše. Nejde tedy o vysoké náklady. Tester autobaterií, který změří hladinu napětí, se dá pořídit od necelých dvou stokorun.

8 dalších věcí, které je dobré v zimě vozit s sebou, si můžete prohlédnout v naší fotogalerii

2) V mrazech raději parkovat v teple

Za běžných zimních teplot do asi -10 stupňů Celsia, nemají nabité baterie, které jsou ještě v dobrém stavu, žádné problémy. Pod touto hranicí už může nastupovat ztráta kapacity asi o 30 %. Uvádí se, že při -20 st. Celsia se kapacita sníží asi na polovinu, při - 30 st. Celsia asi na 40 %. Důvodem jsou opět ionty elektrolytu, tentokrát se snižuje za nízkých teplot jejich pohyblivost, a to vinou zvyšování hustoty tekutiny v baterii.

Test celoročních pneumatik
Konec strašení před celoročními pneu. Český test prokázal jejich schopnosti

3) Naslouchejte vaší baterii

Akumulátor obvykle nepřestane fungovat náhle. Předchází tomu jeho varování, jen musíme „slyšet“, co nám říká. Promlouvá k nám například tak, že registrujeme pomalé protáčení motoru při startu. Stejně tak je příznakem budoucích problémů kolísání intenzity paprsku reflektorů, osvětlení ve vozidle nebo podsvícení přístrojové desky… Hovoříme o kolísání napětí. Recept na řešení? Nabít akumulátor, anebo se s vozem vydat na další trasu.

4) V zimě omezte krátké jízdy

Jakmile obecně jezdíte v zimě málo, a navíc se vydáváte jen na krátké trasy, typicky do obchodu či k lékaři, akumulátor trpí. Jednoduše řečeno nedostane šanci, aby se za delší jízdy pomocí alternátoru baterie dostatečně nabila a opět se dostala do dobré kondice. Názory odborníků se opět liší: co je delší jízda? Experti ÚAMK jsou názoru, že alternátor začne nabízet dostatek energie asi až po 15 ujetých kilometrech.