Úřady ze země, kde se přestupek stal, dnes podle nových pravidel kontaktují své české protějšky, jež jim předají informace o řidičích. „Následně již záleží na daném státě, jak bude postupovat," řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ilustrační foto.
Jak se v Británii vyhnout tučné pokutě za rychlost? Jet levným autem

Například v Rakousku mohou být na základě snímků z automatických radarů nově pokutováni řidiči nejen za rychlou jízdu, ale i když nejsou připoutáni pásy, telefonují za jízdy nebo mají v autě víc spolujezdců, než je dovoleno.

Potíže začínají nenápadně. Majiteli přijde vyrozumění v obyčejné bílé obálce. „Dozví se, kdy a kde se auto dopustilo jakého přestupku a jaká pokuta byla vyměřena. A číslo účtu, na který ji mají zaplatit," řekl Deníku mluvčí společnosti ÚAMK Petr Vomáčka.

Vyhodit dopis se nevyplácí. „Když nezaplatí, hrozí mu zákaz řízení a penále i vymáhání dalších částek za správní služby," podotkl Vomáčka. V Rakousku jde až o 5000 eur (asi 130 tisíc korun) a řidiči může být vozidlo zabaveno.
Podobnou možnost informovat se na zahraniční řidiče, kteří se dopustili přestupku u nás, mají obce s rozšířenou působností.

Ministr vnitra Milan Chovanec
Česko už nepřijme žádného migranta na základě unijních kvót

Ke zjištění informací o majiteli vozu, s nímž byl přestupek spáchán, slouží celoevropský systém na výměnu informací z dopravně správních agend. Automatické zjištění provozovatele zahraničního auta brzy umožní českým úřadům nové opatření, které budou moci využívat od podzimu. „Už dnes ale funguje tak, že obce mohou požádat zahraniční úřady o informaci o provozovateli vozidla páchajícího dopravní přestupek," prohlásil Neřold.

Nebezpečí vysokých pokut hrozí při spáchání přestupků v řadě zemí. Smlouvy, které vymáhání pokut po řidičích umožňují, s Českem kromě Rakouska podepsaly také třeba Německo, Itálie, Švýcarsko, Slovinsko a Chorvatsko. „Prakticky jde o všechny země, kam Češi často jezdí," konstatoval Vomáčka.

Směrnice EU o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích vstoupila v platnost už před čtyřmi roky, její využití v praxi se ovšem protáhlo. S jejím vlivem nyní musejí počítat i čeští řidiči. Že mají rychlost a způsob jízdy přizpůsobit dopravním značkám také v zahraničí, si jich podle Vomáčky stále uvědomuje jen menšina.

Na společnost ÚAMK se s dotazy, jak vyřešit pokuty ze zahraničních cest, obracejí řidiči denně. Češi přitom podle Vomáčky situaci stále podceňují. „Musejí si zapamatovat nové pravidlo: Jedu tak, abych nedostal pokutu," dodal Vomáčka.

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker.
Cílem společné obrany EU je lepší výzkum a využití kapacit