Podle průzkumu automobilky Ford se po Evropě v roce 2011 nacházelo zhruba 20 milionů nahlášených výmolů - plus samozřejmě ty nenahlášené. Náklady spojené s opravami aut potom činily přibližně 32 miliard korun, ačkoliv ani tady se celé číslo neví, protože mnoho řidičů opraví své auto za svoje peníze, aniž by něco hlásili.

Čtěte také: Šofér si nechal nabourat Teslu. Zachránil tak život jinému řidiči

Tuto smutnou statistiku se snaží alespoň částečně zlepšit Ford. Ten se výzkumem spojeným s výmoly zabývá již delší dobu a u belgického Lommelu za tímto účelem vyrostla dokonce i dva kilometry dlouhá testovací trasa, napodobující nejhorší díry ze silnic po celém světě.

Data z výzkumu jsou použita mimo jiné na odladění adaptivních podvozků, které upraví charakteristiku, jakmile průjezd výmolem zaznamenají.

Úplnou novinkou je však připravovaná virtuální mapa výmolů, jejíž testování má začít během letošního roku. V jejím rámci si budou auta mezi sebou „předávat informace" o chybách na silnici a vytvářet jejich mapu.

Čtěte také: VIDEO: Hrozivá nehoda na D2. Řidič při odbočování k pumpě skončil v kotrmelcích

Technologie využívá kamer a senzorů, kterými auta již disponují. Když tedy auto výmol zaznamená, odešle informaci o poloze na vzdálený server, odkud si ji budou stahovat ostatní Fordy. Řidičům se potom upozornění na výmol objeví přímo na palubním displeji.

Výhodou je, že bude vše probíhat v reálném čase, takže nový výmol může být v mapě zanesen prakticky okamžitě poté, co vznikne.

Jakmile bude technologie otestována, je docela dobře možné, že se „mapa výmolů" objeví v každém novém Fordu, připojeném na internet.