Je to naprosto jednoduchý jev. Pustíte-li se zařazenou rychlostí plyn, začne auto zpomalovat prudčeji, než kdyby jelo na neutrál a pouze „plachtilo“. Brzdná síla potom roste s otáčkami. Čím nižší rychlost je zařazena a čím vyšší otáčky motor má, tím více celé auto brzdí.

Chceme-li ovšem podřazovat a brzdit více, je lepší podřazovat s meziplyny, aby se nadměrně neopotřebovávala spojka a aby auto necukalo prudkými změnami otáček.

Právě téma brzdění motorem hezky vysvětluje Jason Fenske v novém videu na YouTube kanálu Engineering Explained. Ten se zaobírá tím, jak funguje brzdění motorem u benzínového auta s manuální převodovkou.

Jak to funguje

Mnoho lidí si myslí, že brzdnou sílu motoru způsobuje komprese na jednotlivých válcích. To ovšem není tak úplně pravda. O brzdění se totiž v tomto případě stará podtlak v sání, způsobený zavřenou škrticí klapkou.

Motor se totiž při otáčení snaží do válců nasávat vzduch, kterého je však v sání za uzavřenou klapkou nedostatek. Je to podobný jev, jako když si vezmete lékařskou stříkačku bez jehly, ucpete její ústí prstem a snažíte se vytáhnout píst. Podtlak vám to nedovolí, neboť do těla stříkačky nebude kudy nasát vzduch.

V zásadě podobně, ovšem přece trochu jinak, funguje brzdění motorem u dieselových motorů, které většinou nemají škrticí klapku. Zde se objevuje buď přídavná klapka v sání, nebo se o brzdění starají i lopatky turbodmychadla, které se přes proměnnou geometrii uzavřou a kladou větší odpor výfukovým plynům.

Hrozí něco?

Mnoho jedinců se úzkostlivě ptá, zda nemůže brzdění motorem nějak škodit motoru samotnému, či dalším částem auta. Odpověď zní, že rozhodně ne. Pokud může brzdění motorem někde škodit, je to u dvoutaktního motoru, který je většinou mazán olejem v benzínu. To už ale u čtyřtaktních motorů, které se mažou nezávisle na sešlápnutí plynu, není relevantní.

Motoru se tak nemá co stát a nehrozí ani přehřátí, neboť otáčení motoru bez detonujícího paliva vyvolá jen minimální tepelné ztráty.

Proč brzdit motorem?

Brzdění motorem je naopak příznivé pro spotřebu paliva i pro výdrž klasických brzd.

Drtivá většina aut totiž při sundání nohy z plynu a brzdění motorem vypne vstřiky, takže auto jede s nulovou spotřebou. A protože vlivem brzdného účinku motoru nemusíme již tolik používat normální brzdy, šetříme kotouče i obložení a také zmenšujeme riziko, že se brzdy přehřejí.

Zejména pokud sjíždíme příkrý kopec, například v horách, je tedy více než rozumné nechat zařazenou nižší rychlost a nechat motor brzdit ve vyšších otáčkách. Mnohým řidičům, kteří tak nečiní, se totiž pod kopcem kouří z přehřátých brzd.