Předchozí
1 z 2
Další

1. Lze odemknout vybité auto?

Po poškození ovladače nebo vybití baterky se do auta nelze dostat. Na klice nebo jinde na dveřích totiž nejsou žádné zámky. Jenže to jde a celkem snadno. Určitě kvůli tomu nemusíte volat asistenční službu. Například majitelé trojkové řady octavií by se dozvěděli z manuálu toto: „Dveře řidiče je možné nouzově odemknout/zamknout klíčem ve vložce zámku. Zatáhněte za kliku a držte ji vytaženou. Zasuňte klíč do otvoru na spodní straně krytky a odklopte krytku.“ »Neexistující« zámek se potom ukáže jako zjevení. Klíček mají k dispozici i lidé, kteří si koupili auto s takzvaným bezklíčkovým otevíráním a startováním. I když plastová věc zdánlivě žádný kus kovu, který k odemykání slouží neobsahuje, pravda je opačná. Po odjištění malé pojistky totiž obvykle z horní strany vyskočí klíč..

2. Jak nezničit prahy při zvedání heverem?

Pokud máte štěstí a ve voze je rezerva (její vyjímání by si také u některých aut zasloužilo samostatný článek), lze i v dnešní době zvládnout výměnu kol svépomocí. Jenže ani tehdy ještě není vyhráno. Dříve byly v prazích aut otvory, kam se zastrkoval hever, dnes nic takového nenajdte. Pod prahem bývá obvykle na určité části zesílený materiál, kam se má hever nasadit. Pokud ho nasadíte jinam, hrozí promáčknutí prahu, sklouznutí auta z heveru a jiné nepříjemnosti. Pokud je slunečný den a je podvozek čistý, pak by neměl být problém správné místo najít. Jenže dost často "píchnete" ve tmě, v dešti a auto je obaleno blátem či sněhem. Pak nezbývá, než se kapitolu Výměna kola v návodu nalistovat.

Čtyřkolový Velorex 435-0
Čtyřkolový Velorex se nepovedl. Před 45 lety zavinil zánik této značky

3. Jak správně přiřazovat pohon všech kol?

Většina dnešních takzvaných offroadů sice o tom, zda jsou poháněna pouze dvě nebo čtyři kola, rozhoduje zcela nezávisle. Jsou ovšem i nadále na trhu auta, kdy by řidič před vjezdem do těžšího terénu měl zapnout uzávěrky diferenciálu nebo použít redukční převodovku. Ne vždy to jde dělat za jízdy, a pokud ano, tak ne v libovolné rychlosti. Pokud tohle nebude uživatel auta respektovat, hrozí celkem zásadní škoda. Dealeři značek, které takové vozy prodávají, už se setkali s množstvím žádostí o reklamace od lidí, kteří se s návodem předem neseznámili.

4. Jak vypnout start&stop systém?

Většina lidí by se z návodu mohla dozvědět, jak systém, který je zejména v horku nebo v zimě obtěžující, deaktivovat. Někdy je totiž v autě tlačítko, jindy se musí postupovat přes menu palubního počítače. Pak ale existuje i druhá skupina lidí, kteří by si naopak přáli, aby systém fungoval. Ovšem málokdo, pokud nečte návod, ví, že systém, aby mohl být aktivní, musí u některých vozů splnit až 35 podmínek. Lidé pak přicházejí do autosalonu a chtějí nový vůz reklamovat, i když všechno funguje, jak má.

Naopak s reklamací třeba i zcela jiných funkcí neuspějí ti, kteří se rozhodli systém vyřadit pomocí různých řešení nabízených třeba na internetu. Tam například někteří majitelé Dacie Duster radí, že start-stop je možné vypnout vyřazením senzoru otevření kapoty. U některých octavií si zase motoristé nechávají přeprogramovat řídící jednotku, aby si vůz pamatoval, že start-stop byl při minulé jízdě vypnutý. 

5. Kam připojit startovací kabely?

Ne vždy bývá dnes baterie umístěná pod přední kapotou, a ne vždy jsou její póly snadno přístupné. Proto někdy bývá problém, kam připojit startovací kabely v situaci, že máte baterii vybitou vy nebo někdo, komu chcete ve svízelné situaci pomoci. Například v moderních BMW, kde je startovací akumulátor umístěn obvykle v zavazadlovém prostoru, lze přesto připojit startovací kabel v motorovém prostoru. Je tam totiž umístěn speciální konektor označený červeným krytem se znaménkem plus. Pro jistotu se ale rozhodně doporučuje přečíst návod. Případné škody plynoucí ze špatného postupu totiž můžou být značné.

6. Jak obsluhovat palubní počítač,  jak otevřít nádrž?

Skoro každého zajímá, kolik jeho auto "žere", na jaký dojezd má ještě palivo v nádrži a řada dalších informací, které lze snadno získat pomocí palubního počítače. Jenže ne vždy je snadné je nalézt způsob, jakým se ovládá, jak vynulovat data o minulé jízdě a podobně. Množství řešení, které výrobci používají, je obrovské. Od archaických tyčinek, které jsou stále ještě třeba v Suzuki Swift, přes tlačítka na volantu, na páčce stěračů nebo naopak blinkrů. Jakmile se to v novém autě naučíte, pak už to je obvykle vcelku snadné, ale pokud to auta sednete poprvé, bývá to často k vzteku.

Stejně problematické někdy je nalézt v interiéru tlačítko nebo páčku sloužící k odjištění víčka palivové nádrže.

7. Jak používat elektrickou brzdu?

I když se v autech vyskytují již několik let, elektronické brzdy mohou být pro řidiče, kteří inovují vozový park až teď, opravdovou novinkou. Pokud byl někdo zvyklý si například na sněhu pomáhat při zatáčení „potažením za ručku“, musí být zklamaný. Ale při četbě návodu lze zjistit, že elektronická brzda přináší řadu výhod. Spolujezdec díky ní například může docílit bezpečného zastavení automobilu při kolapsu řidiče. Díky spolupráci dalších asistenčních systémů se dokonce automobil udrží v jízdním pruhu. 

8. Jak odjistit kapotu a dolít kapalinu do ostřikovačů?

Miniaturizace či snižování výrobních nákladů automobilek, a také vzpoura konstruktérů proti zdravému rozumu – všechny tyto jevy se v maximální míře potkaly u současné generace Renaultu Twingo. Jedná se snad o první vůz, u kterého člověk neznalý věci bez návodu nedolije ani kapalinu do ostřikovače. Složitý proces přitom začíná odjištěním kapoty dvěma pojistkami, které jsou ukryté v čelní masce vozu. Při náročné operaci se bude muset motorista naklonit k hrdlu dolévání ukrytému před čelním sklem a je proto dobré si nejprve vzít montérky. Pro jistotu jsme ofotili příslušné stránky z návodu k tomuto autu. 

Někdy není jednoduché otevřít kapotu i u jiných vozů. Jednak například u BMW musíte vědět, že za páčku u levé nohy musíte zatáhnout dvakrát, a druhak není vůbec snadné nalézt ve škvíře mezi nárazníkem a kapotu páčku pro definitivní odjištění. Někdy jsou uprostřed, jindy na straně, někdy se stlačují dolů, jindy se za ně tahá směrem, dopředu nebo do obou stran. Než se vám to u dosud neznámého vozu podaří, budete mít jistě pěkně špinavé ruce. 

Některé rébusy jsou však již minulostí. Svého času se napříkla kapoty Fordů otevíraly tak, že nejdříve bylo nutno odsunout logo stranou a pak odemknout startovacím klíčkem…