Automobilový svět se změní. A to velmi rychle. To je hlavní závěr, který jsem si udělal ve své hlavě po projití expozic v jednotlivých výstavních halách mnichovského výstaviště. A v jakých oblastech konkrétně?

1. Trend elektromobility je nezvratný. Ještě nedávno si někteří kolegové motorističní novináři mysleli, že si politici, “zelení” a další uvědomí bláhovost své myšlenky, že elektřina vzniká v zásuvce a je tudíž bezvýhradně “čistá”. Jenže, nic se zpět nevrátí. Automobilky jsou k výrobě elektromobilů tlačeny z mnoha stran. Chystaná nová emisní norma, která se bude možná již za čtyři roky týkat všech nově vyrobených osobních aut se spalovacími motory, by je v důsledku nucené elektrifikace zdražila natolik, že by je stejně nikdo nechtěl. Navíc k tomu přistupují snahy o zdražení klasických paliv i opatření vlád či samospráv různých zemí.

Na některé zajímavosti z mnichovského autosalonu se podívejte do naší komentované fotogalerie.

2. Nové auto bude luxusem. Jelikož je pro výrobce stále obtížnější plnit příslušné emisní, bezpečnostní a další předpisy, raději nebudou tříštit síly a vyřadí ze své nabídky malé, relativně dostupná auta. Do ceny těch větších a drazších se totiž nová opatření snáze “rozpustí”. A tak je nezbytné ukončení produkce automobilů jako je Fabia Combi, ale (v případě značky Mercedes-Benz) také některých kabrioletů a rovněž vozů kombi.

3. Do Evropy se opět derou čínská auta. V minulosti jsme už byli svědky několika pokusů o prodej aut z Číny na náročném trhu v Evropě, nikdy však nebyly úspěšné. Nyní ovšem přicházejí s modely, pro jejichž pořízení jsou přesvědčivé argumenty. Například se zásadním způsobem vylepšila jejich bezpečnost. Dokonce natoli, že v poslední várce testů EuroNCAP čínský vůz Lync&Co 01, což je v podstatě předělané Volvo, získal za ochranu dospělých cestujících vpředu nejvyšší body ze všech testovaných aut. A to mezi nimi bylo třeba také Audi. Navíc předčí některé evropské či další zavedené značky také v některých technických parametrech. Třeba velké SUV Wey Coffee 01 je plug-in hybridem, který nabídne díky velké baterii rekordní dojezd 150 kilometrů čistě na elektřinu.

4. Vodík je stále ve hře také pro osobní auta. Minimálně dva velcí globální hráči na automobilovém trhu – Toyota a Hyundai věří tomu, že postupně v oblasti pohonu aut zvítězí technologie vodíkových palivových článků. Toyota sice v Mnichově zastoupena nebyla, Hyundai však jednak oznámil nové modely, které tento pohon dostanou a jednak také informaci, že nová generace těchto vozů nebude dražší než srovnatelné bateriové elektromobily. V případě užitkových vozů jsou pak výhody ještě větší. Jediným problémem je zajištění dostatečné infrastruktury plnicích stanic.

5. Samořiditelná auta nejsou zase až tak vzdálenou budoucností. Osobně jsem si na koncernovém večeru značky Volkswagen mohl prohlédnout prototyp elektromobilu ID.Buzz se zabudovanými kamerami, radary, lidary a dalšími senzory. Ty umožňují sledování provozu až do vzdálenosti 400 metrů před vozidlem a umělá inteligence umí “vypočítat”, jak se budou chovat účastníci silničního provozu v okolí. V provozu má být v rámci placené sdílené mobility již v roce 2025. Nejprve v Hamburku, pak má následovat Mnichov. Podobné “robotaxi” chystá také Hyundai a další.