Běžný uživatel automobilu dobře ví, že bez paliva auto nepojede. Ovšem ne každý už si uvědomuje, že to samé platí o oleji, který se uvnitř každého spalovacího motoru stará nejen o volný pohyb mechanických hybných součástek, ale také o chlazení.  

U nových automobilů je situace jednoduchá. Když dodržujete servisní prohlídky, servis se o výměnu postará a vy už nic řešit nemusíte. Jenže poměrně výrazné procento prodaných aut je z druhé ruky a v jejich případě je už situace o něco složitější.

Jaký typ motorového oleje mám použít? A kolik se ho vlastně má dolít? V některých případech je to docela oříšek, zejména v případě dnešních moderních motorů. Mazání motoru je zásadní potřeba každé pohonné jednotky, a pokud ho opomenete či úplně zanedbáte, zaděláváte si na velké problémy, mnohdy ústící ve fatální selhání. Nehledě na to, že opravdu nejde o nic složitého – vyměnit olej u běžných typů aut zvládne úplně každý. Stačí se jen řídit základními pravidly a poučkami. Můžete tak ušetřit značný finanční obnos.

1) NENÍ TO MARKETING. AUTOMOBILKY VĚDÍ, CO DOPRUČUJÍ.

Jak jsme zmínili v úvodu, jestliže koupíte nový automobil, jste ve značné výhodě. Výrobce pro každý typ předepisuje konkrétní olej a výrazně doporučujeme nespekulovat, zda není zbytečné kupovat tak drahý plej. Vždyť ten, co používá soused je o polovinu levnější. Společnosti zabývající se výrobou motorových olejů spolupracují s automobilkami při vývoji konkrétního motoru a připravují pro něj olej přímo na míru. Podíváme-li se na jednotlivé příklady, tak exemplárním je značka Ferrari. Při koupi každého Ferrari je naprosto nezbytná plně vyplněná servisní knížka, která v případě těchto sportovních strojů hraje nemalou roli při určování ceny.

Bez servisní knihy je auto výrazně levnější, protože nelze s jistotou prokázat, že předchozí majitel/majitelé používali výhradně motorové oleje Shell. Jakýkoliv jiný olej může znamenat větší opotřebení vnitřních komponent, jinými slovy velké finanční náklady. Ze světa běžných automobilů je ukázkovým příkladem čtyřválec Twin Spark od Alfy Romeo se dvěma zapalovacími svíčkami na válec. Jeho nelichotivá pověst ho nedoprovází proto, že by šlo o konstruktérky špatný motor, ale z důvodu toho, že majitele absolutně nerespektovali doporučení o jejich správném zahřívání a především o používání pouze a výhradně motorového oleje Selenia.

Jestliže si nejste jistí, jakou specifikaci použít v případě motoru vašeho vozu, stačí si zavolat do jakéhokoliv autorizovaného servisu, prodejny, navštívit fanklub konkrétní značky, případně, tedy pokud máte to štěstí, se o tom poučit v návodu k používání.