Každý už určitě slyšel, že by měl na svém autě kontrolovat tlak vzduch v pneumatikách alespoň jednou za měsíc. Pokud tak neučiní a bude jezdit na podhuštěných kolech, vystavuje se riziku zvýšeného opotřebování plášťů zvýšené spotřeby a zhoršených jízdních vlastností.

V o mnoho lepší situaci nebyli ani ti, kteří již mají svá vozidla vybavená systémem pro hlídání tlaku v pneumatikách. To zejména proto, že tato elektronická vychytávka často vysílá chybová hlášení..

Nyní se značka Michelin rozhodla s tím vším skoncovat. Vývoj pneumatik, které nemají bočnice, a tudíž není třeba je hustit, již dospěl do takového stádia, že mají být uvedeny na trh.

Pneumatika Polaris 5 mezi nejlepší nepatřila
Test zimních pneumatik na menší auta: Barum Polaris 5 je dobrá jen někde

Podle odborníků z pneumatikářské branže je to téměř husarský kousek. "O těchto pneumatikách se původně uvažovalo zejména pro terénní využití, například pro přívěsy s vojenskou technikou," uvedl pro Automix.cz a Deník dobře informovaný zdroz z konkurenčního koncernu.

S tím, že by se mohly montovat na klasická osobní auta se podle něho příliš nepočítalo. "Problémem těchto pneumatik je přehřívání při vysokých rychlostech a také valivý odpor," vysvětlil.

Menší spotřeba, delší životnost…

Vše se zřejmě podařilo odborníkům z Michelinu zvládnout, neboť tuto pneumatiku úspěšně otestovali mimo jiné také na elektrické verzi vozu Mini Cooper. Dokonce prý cestující uvnitř nedokázali při testech rozeznat, zda je na autě namontovaná klasická pneumatika nebo tento nový typ s označením Uptis.

„Uptis je stejně revoluční jako radiální pneumatika ve 40. letech,“ říká Cyrille Roget, ředitel pro technickou a vědeckou komunikaci společnosti. Konstrukce pneumatiky Uptis využívá směs běžné pryže a pružné, pevné a lehké směsi skelných vláken, na kterou má Michelin 50 patentů.

Test celoročních pneumatik
Konec strašení před celoročními pneu. Český test prokázal jejich schopnosti

Podle něho bude uvedení této pneumatiky na trh také příspěvek ke zlepšení životního prostředí. Zejména proto, že vinou špatného huštění, proražení či propíchnutí se každoročně na světě předčasně zničí 200 milionů pneumatik, které se musí nahradit novými.

To samozřejmě v tomto případě odpadne. Struktura pneumatik udržuje správný tlak v pneumatice za každých okolností. Definitivně také odpadne potřeba rezervních kol a vlastně nebude muset být ve voze ani hever a klíč na kola. Uživatelé takových vozů se pak díky těmto pneumatikám dočkají také nižší spotřeby, přičemž navíc pláště nebude třeba měnit tak často jako dosud.

Michelin hodlá pneumatiku začít nejdříve nabízet motoristům v zemích východní Asie. Důvodem je hlavně špatná kvalita zdejších silnic, která pak často zaviní množství defektů.