Podle studie společnosti Allianz jsou opravy elektromobilů po nehodách výrazně nákladnější než u konvenčních automobilů. Proto také musí pojišťovna vyplácet v případě pojištěných bateriových elektromobilů o deset procent vyšší pojistné plnění a u plug-in hybridů dokonce o polovinu více v porovnání s podobnými škodami na klasických autech.

Největším problémem je samozřejmě poškození vysokonapěťové baterie. Její cena totiž může dosáhnout i 20 000 eur (přes půl milionu českých korun).

"Případná výměna drahých akumulátorů má obrovský dopad na cenu oprav. Nehody mají u elektrifikovaných vozidel mnohem dražší důsledky než u konvenčních automobilů. „Jsme asi o 30 % výš s náklady při opravách škod způsobených kolizemi elektrických vozidel,“ uvedl vedoucí výzkumu bezpečnosti v Allianz Center for Technology Carsten Reinkemeyer.

Bohužel podle generálního ředitele Allianz Versicherungs Franka Sommerfielda v současné době poškození v podstatě automaticky znamená poškozený akumulátor.

Pojišťovnu trápí rovněž to, že za práce při opravách poškozených elektromobilů se platí vyšší taxy: "Elektromobil lze v zásadě opravovat pouze v dílně, která má kvalifikaci pro práci na vozidlech s vysokonapěťovými okruhy," uvádí se ve studii. Současně se protahuje také doba opravy.

Používejte kabely s vyměnitelnými kryty, radí pojišťováci…

"Výrobci zde musí poskytovat standardizovaná řešení,“ požaduje Reinkemeyer. Také by se podle něho měla přehodnotit některá současná nařízení. "Například může snadno dojít k úplné ekonomické ztrátě, pokud specifikace výrobce stanoví, že akumulátor je třeba po aktivaci airbagu zlikvidovat. 

Hodně nespokojeni jsou pojišťováni nespokojeni také s řešením při opravách vysokonapěťových kabelů, které prokousaly kuny. Dnes se tyto kabely neopravují a musí být vyměněny. Přitom taková sada vysokonapěťových kabelů stojí až 7000 eur (180 000 Kč). "Lze používat vyměnitelné ochranné kryty, které pak sníží náklady na opravu až o 97 procent," navrhuje Reinkmeyer.

Bohužel toto všechno v konečném důsledku znamená, že vlastníci elektromobilů i vozů s pohonem plug-in hybrid musí platit za tato vozidla vyšší pojistné sumy. A to přesto, že třeba riziko požáru není u elektrických modelů větší než u aut se zážehovými nebo vznětovými motory.

Ročně shoří v Německu v průměru kolem 15 000 automobilů. Elektromobilů je z nich jen několik desítek a je to tedy hluboko pod jedním procentem případů. „V tuto chvíli nevidíme žádnou vyšší pravděpodobnost požáru u elektromobilů než u konvenčních vozidel na benzin nebo naftu," uzavřel Reinkemeyer.