Letošní zima je zatím ve většině oblastí bez sněhu a vlastně i mrazů, které můžou přinášet náledí či ledovku. Vyvstává tak otázka, zda mělo vůbec cenu přezouvat v listopadu "na zinmní". Evidentně si to myslí více lidí. I když proti tomu léta řada odborníků vystupovala a snažila se zákazníky odradit od koupě takzvaných celoročních pneumatik, jejich obliba neustále roste.

"Platí to i u českých řidičů," uvádí Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum. Podle ní jsou tyto pláště výhodné pro motoristy, kteří v průběhu celého roku jezdí méně a na kratší vzdálenosti. "Jejich nespornou výhodou je časová i finanční úspora, asvšak řidiči nesmí zapomínat, že jde o kompromisní řešení a má svá omezení, dodává Magda Nagy.

Právě na to, že tyto pneumatiky mají určité limity, upozorňuje také odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera. "Můžou je celkem bez problémů používat zejména ti, kteří v podstatě neopustí hranice velkých měst, ale i tam je můžou v určitých situacích zradit," vysvětluje. Tyto pneumatiky jsou totiž vyrobeny z tvrdší směsi než většina klasických zimních plášťů a například na promrzlých mostech nebo ve stinných úsecích nebudou mít při brzdění nebo zatáčení takové schopnosti.

Z hlediska legislativy ale jejich používání pro řidiče neznamená žádný problém. Obvykle totiž mají na své bočnici vyražený symbol M+S a symbol sněhové vločky v horském štítu. To tedy znamená, že s nimi lze jezdit i na úsecích, které jsou opatřeny značkou zimní výbava a samozřejmě během celého období mezi prvním listopadovým a posledním březnovým dnem. Pouze je třeba dbát na to, aby hloubka dezénu neklesla pod předepsané čtyři milimetry.

V testech vítězí prémiové značky

Těm, kteří se přes zmíněná rizika přesto pro celoroční pneumatiky rozhodnou, experti doporučují vsadit na prověřenou kvalitu. "Doporučuji se poohlédnout po renomovaných značkách s lepšími výsledky v testech. Řidičům, jezdícím na levnějších značkých letních a zimních pneumatik bych radil volbu celoročních pneumatik z prémiového sehhmentu. Ty mají sice dražší směsi, ale zase budou fungovat minnimálně na úrovni levnějších směsí letních a zimních plášťů," uvádí Aleš Langer, vedoucí Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum. 

Právě výrobek společnosti Continental, konkrétně typ Continental AllSeasonContact, zvítězil v zatím posledním velkém testu celoročních pneumatik, který zorganizovaly evropské automotokluby. Zkoušely se při něm vlastnosti pneumatik s rozměrem 205/60 R 16, které jsou vhodné na většinu vozů nižší střední třídy.

Za ním se umístil výrobek Fulda Multicontrol a třetí skončila pneumatika Goodyear Vector 4Seasons 2. generace. Stejný počet bodů však měl i Nokian Weather Proof.

Na páté pozici se díky získaným bodům umístila pneumatika Michelin CrossClimate +. Ta se od ostatních celoročních pneumatik odlišuje nejen svým designem, ale měla by bodovat i v parametru výdrž. V jiném loňském testu, který se uskutečnil pod patronací německého časopisu Autobild dokonce zvítězila celkově.