Byť lidé v Česku touží po autech s co nejnižší cenou, vesměs si nekupují verze s nejnižším stupněm výbavy. Důvody dokládají také výsledky výzkumu agentury IPSOS pro společnost ESSOX.

Tazatelé u 500 tuzemských spotřebitelů zjišťovali, jakou výbavu ve svém novém voze vyžadují. A zjistili, že nadpoloviční část motoristické veřejnosti si neumí představit auto bez parkovacích senzorů se zpětnou kamerou, klmatizace, automatické převodovky a vyhřívaného čelního skla a sedaček. To všechno jsou samozřejmě prvky, které automobilky do svých "lidovějších" typů vozů montují až ve vyšších výbavových stupních, případně za jednotlivé příplatky.

Více než třetina pak chce ještě systém pro sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a dešťový senzor.

Požadovaná výbava se liší u různých věkových kategorií, ale i podle místa bydliště spotřebitele. Například parkovací senzory a zpětná parkovací kamera jsou nejdůležitější pro řidiče z Prahy (u svého automobilu je požaduje 67 procent dotázaných řidičů) a v Moravskoslezském kraji (77 procent).

Auta na LPG prožívají nové období oblíbenosti
Auta na LPG u nás porážejí ta elektrická. Pomalu narůstá i počet nabízených typů

Naopak automatickou převodovku preferují častěji řidiči ve věkové kategorii 45–53 let. Nejčastěji jsou to ti z Karlovarského (63 procent) a Plzeňského kraje (50 procent).

Pohon 4x4 vyžadují hlavně na jižní Moravě

Zajímavostí je preference pohonu všech čtyř kol. Tu požaduje u pořizovaného vozu přibližně čtvrtina dotázaných řidičů. Nejvíce jich však pochází ze Zlínského kraje (téměř 47 procent) a Jihomoravského kraje (44 procent). Předčí tak i řidiče z Libereckého či Královéhradeckého kraje, kde jsou obvykle v zimním období méně příznivé klimatické podmínky.

Naopak pomocníkem, kterého třetina dotazovaných bez problémů v autě oželí, je systém pro automatické parkování či vyhřívaný volant.

Škoda Enyaq iV při jízdě v chladném počasí
Britové srovnali letní a zimní dojezd elektromobilů. U Enyaqu činí rozdíl 16 %

Zajímavý je také zájem o výměnu automobilu v letošním roce. Přestože ceny nových i ojetých automobilů rostou, skoro 43 procent respondentů letos plánuje pořízení motorového vozidla. Zvolna také roste zájem o elektromobily – jeho nákup v letošním roce zvažuje 5 procent dotázaných.

„Máme radost z toho, že se zájemci o nový automobil stále více zajímají také o výbavu zvyšující pasivní bezpečnost. Během téměř třiceti let naší působnosti na českém trhu se totiž i my snažíme řadou našich aktivit přispívat k větší bezpečnosti na silnicích. Nápomocná může být třeba i naše mobilní aplikace Carolina, která je vysloveně zaměřená na potřeby motoristů,“ sdělila Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.