LPG v Česku zvoní hrana. Originální vestavbu prodává už jen Fiat a Opel

Čeští řidiči už mají jen minimální zájem o vozy s LPG, alespoň o ty s tovární vestavbou přímo od výrobce. Podle statistik se prodá jen pár stovek aut za rok.

25.11.2018 Jan Markovič
Opel Adam je jedno z mála posledních aut na LPG
Zdroj: Opel

Ještě loni v létě bylo na českém trhu celkem 16 aut, které bylo možné pořídit ve verzi konzumující benzin a LPG. Aktuálně je na prodej pět modelů, pokud nepočítáme jejich rozdílné karosářské verze. Snížila se také pestrost nabízených značek. Nyní s tímto úsporným palivem už jezdí pouze nové Fiaty a Opely.

Opel nabízí LPG ve svém malém městském hatchbacku Corsa v kombinaci s benzinovým čtyřválcem 1.4 a to v tří i čtyřdveřovém provedení. Shodný motor má i městské mini auto Opel Adam. Jediným SUV, které v Česku můžete s originálním LPG pořídit, je pak Mokka X, který pohání benzinový 1.4 Turbo. Za 495 900 korun jde také o nejdražší vůz na toto alternativní palivo.

„My stále hrdě držíme nabídku vozů na LPG, ačkoliv od ní naši konkurenti opouštějí. Přitom se přiznáme, že zájem o tyto vozy je velmi malý. Kupují si ho takzvaní retailoví zákazníci, tedy fyzické osoby. Pokud se nemýlím, firmy jen někdy využijí taková vozidla pro své rozvážkové služby,“ říká mluvčí Opelu Martin Hejral.

I přes malý zájem zatím Opel vozy s LPG nabízet bude. „Hlavním důvodem je fakt, že ačkoliv v Česku jde o okrajovou záležitost, dělá nás to velmi silnými na trzích, kde je o takový druh pohonu stále enormní zájem. Řeč je například o Nizozemsku nebo Itálii,“ upozorňuje Hejral.

Možná i proto na českém trhu zůstává nabídka Fiatu, který s LPG prodává svůj starý hatchback Punto, jenž používá zážehový čtyřválec 1.4. Za 268 200 korun jde o nejlevnější auto s tovární vestavbou LPG. Dalším modelem jenž lze ještě s tímto palivem koupit, je poměrně překvapivě nové Tipo a to ve verzi hatchback a kombi. Obě pohání přeplňovaný 1.4 T-Jet. Mluvčí Fiatu jsme chtěli požádat o vyjádření, nebyla telefonicky k zastižení.

Vozy s LPG na českém trhu:

Statistiky dovozců automobilů ukazují, že se daří nad LPG vyhrávat jinému alternativnímu palivu – CNG. Zatímco si za letošních 10 měsíců pořídilo auto s LPG jen 647 lidí, aut na stlačený zemní plyn se prodalo 1493, tedy mnohem víc než dvojnásobek. Na LPG se už dotahují i elektromobily, kterých přibylo 455. Přitom před pěti lety byla situace obrácená. V roce 2013 se prodalo 647 aut na LPG a 379 aut na CNG. Nejlepší rok pro LPG byl 2014, kdy se udalo na 1481 aut. Tehdy byla nabídka vozidel také největší.

Přitom LPG z ekonomického hlediska dává stále smysl. Díky tomu, že na něj stát neuplatňuje tak silnou daňovou zátěž jako na benzin a naftu, se jeho cena drží na polovině běžných paliv. Například v Praze pořídíte jeden litr za 15 až 18 korun, benzin vyjde od 30 do 34 korun. CNG pak stojí okolo 25 Kč. LPG je také ekologičtější než běžná paliva, do ovzduší vypustí zhruba o šestinu méně emisí než benzin.

LPG má ale i své nevýhody. I když je o polovinu levnější, náklady na ujetý kilometr shodně neklesají. Spotřeba LPG je totiž oproti benzinu se stejným motorem zhruba o 15 procent vyšší. Navíc jsou auta se žlutou nálepkou vyloučena z vjezdu do všech podzemních garáží a parkovišť, což znamená, že si je těžko pořídit ti, kteří rádi navštěvují nákupní centra nebo mají pod domem parkovací místo.

„Nezájem o tovární zástavbu na LPG ale ještě nemusí znamenat, že se blíží doba absolutního konce tohoto paliva,“ upozorňuje automobilový poradce Jan Kos. „LPG je oblíbené u soukromníků, kteří silně hledí na hospodárnost provozu. U nich je pravděpodobnější nákup ojetiny, která už je vestavbou na LPG vybavena. Nebo si popřípadě pořídí levné nové či ojeté auto a sami si do něj nechají LPG zabudovat. V takovém případě se bavíme o částce okolo 20 tisíc korun, která se v celkem rozumné domě majiteli vrátí,“ dodává s tím, že podzemní garáže se mimo velká města příliš neřeší a tak může být jedinou obtíží povinná každoroční kontrola nádrže. Naopak silnou výhodou je snadná dostupnost, protože je v Česku přes tisícovku čerpacích míst.

Nejpravděpodobnějším scénářem je tak konec oficiálních prodejů a přesun pouze do segmentu ojetých aut. Vzhledem k tomu, že od LPG opustila i hvězda levných vozů Dacia a už delší čas se s ním neprodává ani Škoda, je tento směr víc než pravděpodobný, shodují se odborníci.

Aktuální nabídku vozů na LPG na českém trhu včetně jejich ceny najdete ve fotogalerii.

25.11.2018 Jan Markovič
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×