"Hodně častou chybou je, že lidé si kupují boxy větší, než odpovídá rozměru střechy jejich vozu," říká Petr Král, spolumajitel brněnské firmy Hakr. Ta již 25 let vyrábí příslušenství pro osobní automobily, určené zejména pro přepravu kol a dalšího sportovního vybavení. Jak to ve výrobním závodě v Újezdu u Brna vypadá, si můžete prohlédnout v naší galerii.

Pokud se totiž budeme snažit na střechu například běžného hatchbacku nižší střední třídy umístit hodně dlouhý box, nejspíše budeme muset volit ze dvou zel. Tím prvním je, že při posunutí boxu směrem dozadu nemusí jít otevřít víko zavazadlového prostoru. Pokud naopak box bude příliš nad předním sklem, mohl by ho proudící vzduch při vyšších rychlostech odtrhnout z úchytů. "Je třeba si uvědomit, že s boxem nelze jezdit větší rychlostí než je sto třicet kilometrů v hodině," upozorňuje Petr Král.

"Do všech boxů, které vyrábíme, se vejdou lyže dlouhé 170 centimetrů a delší v době carvingové éry používá už opravdu jen málokdo," říká.

Před instalací boxu na střechu je třeba namontovat takzvané příčníky. Správně mají být od sebe vzdáleny osmdesát centimetrů. Na ně se pak položí takzvaná rakev a upevní. "Standardní způsob je pomocí hrazdiček a matek. Lidé často chybují, že utahují příliš velkou silou. Stačí tak, kolik zvládne běžný člověk svými prsty," vysvětluje Petr Král.

Jednodušší a rychlejší je využití moderního rychloupínání. To ovšem není v ceně běžného boxu. Prodává se zvlášť za necelých 1500 Kč.

Šest párů lyží a dost…

Když je box upevněný na správném místě, je nutné ho náležitě naložit. "Boxy jsou dimenzované na padesát kilogramů a málokdo si uvědomuje, že když se dá dovnitř šest párů lyží, už je kapacita prakticky vyčerpaná," vysvětluje odborník. Neméně důležité je náklad uvnitř boxu pořádně utáhnout pomocí popruhů. Jinak by obsah třeba v rychleji projeté zatáčce mohl box vinou odstředivé síly opustit. 

Když se vrátíte z dovolené a na další lyžování pojedete třeba až příští víkend, box ze střechy sundejte. "Sůl, vlhkost i mráz neprospívají životnosti. Veškeré kovové části jsou sice pozinkované, ale přece jen po čase začnou korodovat," vysvěluje podnikatel. Také plast křehne a zrácí svůj původní vzhled.

Firma Hakr zaměstnává v současnosti 60 zaměstnanců, což je nejvíce v její historii. Například střešních boxů ročně vyrobí patnáct tisíc kusů v pěti různých variantách. Mezi nimi je i jeden s označením Strong. Ten je vyrobený ze silnějšího plastu a v přední části má dokonce kovovu zábranu, aby například při nárazu vozu do překážky náklad neprorazil čelní stěnu a nevyletěl nekontrolovaně ven. I jiné jejich  typy ale samozřejmě splňují příslušné bezpečnostní normy a i v nezávislých testech si v porovnání s konkurencí vedou nadprůměrně dobře.

Dalším důležitým sortimentem jsou příčné nosiče. "Máme je připravené na zhruba tisíc typů aut"," říká Petr Král. Dříve stačil víceméně jeden univerzální, dnes je třeba téměř pro každý model vyrobit speciální. "Přesto v současnosti pracujeme na vývoji nového příčníku, který mohl být do jisté míry univerzální," dodává.

Stále žádanějším druhem výrobku jsou podle něho také nosiče kol, které se montují na takzvanou kouli tažného zařízení. "Děláme je pro dvě či tři kola. Nosič pro tři lze pak upravit i pro přepravu čtvrtého," vysvětluje.