Kdo byl poslední roky pozorný, všiml si, že se nám tu rozšířil takový malý nešvar. Kdysi vyloženě sportovně zaměřené automobilky vypouštějí ze svých výrobních programů manuální převodovky. Klasickým příkladem je BMW, které manuály nabízí v množství pouze menším než malém. V současné generaci sedanu řady 5 už ho nenajdeme, minulá generace ho měla pouze ve spojení s ekologicky zaměřenou verzí EfficientDynamics ve spojení s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem.

Taková je prostě doba, manuální převodovky jsou pro prémiové značky přežitkem, což ostatně dokazují také interní studie jednotlivých výrobců. Horší je fakt, že manuální převodovky mizí i z vyloženě sportovních automobilů, jakými jsou modely divize BMW M. Momentálně se manuál nabízí pouze do M2 a M3/M4, nicméně to tak nemusí být navěky, jestliže i Frank van Meel, šéf divize M, veřejně připouští, že manuálům zvoní hrana. Podle jeho slov nemají smysl, neboť jsou na dnešní dobu pomalé a hlavně nevykazují tak kouzelná čísla, jimž se říká normovaná spotřeba podle výrobce, jako samočinné převodovky. A o ně jde samozřejmě nejvíc.

Lamborghini Aventador SVJ při rekordu na Nürburgringu
Přišla další čísla z "ringu". Nejrychlejší je tam teď Lamborghini Aventador SVJ

Naštěstí fanoušci si pořád jedou své a trvají na manuálních převodovkách. Kde je poptávka, tam je nabídka. A to si uvědomuje i Frank van Meel. Jedním dechem však dodává, že pokud trh ukáže jasnou prioritu v automatech, nebude na historii a pár nadšenců nikdo brát zřetel. Jak smutné. Van Meel je prostě byznysmen, který vidí jen a jen peníze. Ostatně je to jeho práce. A navíc, taková limitovaná edice s manuálem za dvojnásobek ceny, to není špatný byznys.