Zatím jen ve fázi návrhu je nový zákon, jehož podobu poprvé otiskl časopis Svět motorů. Podle této novinky by byli majitelé starších aut, plnících nižší emisní normy, povinni platit nejen velmi vysoký poplatek při dovozu vozidla, ale dokonce i každoroční silniční daň, kterou až dosud platili pouze podnikatelé. To vše pod zaklínadlem ochrany životního prostředí.

Momentálně jsou ve hře dva návrhy, přičemž jeden by byl mírnější, druhý potom výrazně drastičtější.

Podle mírnějšího návrhu by byl poplatek pro dovoz stanoven pro vozy až do normy Euro 2. Za Euro 2 by se při registraci platilo 6000 korun, za Euro 1 15 000 korun a za Euro 0 (nebo také žádné Euro) 24 000 korun. Roční daň by potom zaplatili pouze majitelé aut s Euro 1 a Euro 0. V prvním případě by se jednalo o 2 500 korun ročně, ve druhém o 5 000 korun ročně.

Škoda Felicia mohla být sedan.
GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Pokud vám přijdou poplatky vysoké, to nejhorší teprve přijde. Podle tvrdšího návrhu by se totiž registrační poplatek pro Euro 2 platil 16 000 korun, za Euro 1 24 000 korun a za Euro 0 dokonce 40 000 korun. Roční daň by se potom vztahovala i na vozy splňující Euro 3, jejichž majitelé by do státní kasy ročně odvedli 4 000 korun. Za Euro 2 by to bylo 8 000 korun, za Euro 1 10 000 korun a za Euro 0 hned 16 000 korun každý rok.

Daň z chudoby?

Jako revanš by se mělo výrazně zvýšit „šrotovné“, tedy bonus za likvidaci starého auta až do normy Euro 2. Podle mírnějšího scénáře by majitelé za "odevzdání" svého vozu dostali 10 až 20 tisíc korun, podle tvrdšího scénáře potom 30 až 50 tisíc.

Prototyp Škoda 781 FV 2.
Co bylo před Favoritem? Tohle jsou škodovácké prototypy s koncepcí "vše vpředu"

Ať tak nebo tak, velké spoustě lidí nebude ani nejvyšší možné šrotovné na nákup novějšího a ekologičtějšího auta stačit. V praxi je tedy celý návrh postaven především jako „daň z chudoby“, kdy majitelé starších aut zaplatí mnohem více peněz a vidina novějšího vozu se pro ně výrazně oddálí.

A pak jsou tu samozřejmě lidé jako my, kteří auta milují - včetně těch starších. A mají je jako koníček, pro zábavu.

Asi netřeba zdůrazňovat, že návrh však absolutně nijak nepočítá s ročním nájezdem, stavem vozu, účelem vlastnictví nebo s reálnými emisemi. Kromě toho, že je celý návrh od začátku podle nás neférový, je tedy ještě tradičně krátkozraký.

Jak se rodil Favorit.
GALERIE: Od první čárky po neznámé verze. Favorit má 30 let, jak se rodil?