Návštěvy, které nevlastní parkovací kartu, také nemají jednoduchou situaci. Koupit si parkovné není žádná legrace, v některých zónách je potřeba platit přes internet. Ne každý jej má po ruce, ne každý jej užívá. Parkování jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Dobu stání si volíte po 15 minutách. A výsledek? Padesát korun za hodinu a čtvrt.

„Pracuji dlouho do večera. V případě, že se vrátím kolem osmé večerní, najdu dvě volná místa v odlehlé části parkoviště, bez veřejného osvětlení, kde se často vykrádala auta. Jde o místa, na kterých nikdo rozumný parkovat nechce. Pokud se vrátím mezi desátou večerní a půlnocí, je nalezení vhodného místa spíše o náhodě," říká řidič Milan Večeřa.

Čtěte také: PŘEHLEDNĚ: Rok 2017 z pohledu řidičů. Tohle byste měli vědět

Ulicemi projíždí speciálně vybavená auta, která monitorují registrační značky a podle toho poznají, zda má řidič zaplaceno, či nikoli. Prvních 15 minut dostávají motoristé zdarma, aby mohli vyložit kamarády, nebo odvést dítě do školy. „Kontrolní vozy jsou čtyři a denně zkontrolují 20 tisíc značek," říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Problém s parkování se na mnoha místech pouze přesunul. Stalo se tak například v Praze 8. Tam, kde byly spousty aut, se dneska dá zaparkovat úplně v klidu. Jinde, například v Ládví, je situace skoro totožná, jako před zavedením zón. Na místech u Ďáblického hřbitova se situace dramaticky zhoršila.

Starosta Prahy 8 tvrdí, že v případě zhoršení situace záleží především na místní specifikaci. Modré zóny by se ale měly rozšiřovat. „V některých případech tomu tak je, v řadě případů tomu tak není. Záleží na místní specifikaci," říká starosta Prahy 8 Roman Petrus. „V současné době se připravuje vše na možnost rozšíření zón," dodává Petrus.

P+R parkoviště
Stání tohoto typu najdete hned u několika stanic metra. Tato stání jsou ale bohužel nedostatečná. Za prvé takových parkovišť je málo, za druhé mají malou kapacitu. Lidé sice volají po přidání a rozšíření takových parkovišť, jsou ale bez šance. Například v Ládví prý na takovou stavbu není místo.

Nacházejí se na 11 místech. Obvykle tady motoristé zaplatí sto korun za celý den. Kde jsou? V Letňanech, Praze 2, Nových Butovicích, na Černém Mostě, hned dvě jsou na Skalce, Opatově, Zličíně, Holešovicích, Rajské zahradě a Chodově. 

Přespolní parkují doslova všude možně. Z frekventovaných míst se návaly aut přesunuly do jiných ulic. Po krátkém čase je ale situace podobná výchozímu stavu. Všude je plno a místo k parkování hledáte, ať jste rezident, nebo ne. "Vzhledem k tomu jak od nás jezdí autobusy a jak jsou naplněné, je pro mne příjemnější, ale i schůdnější jezdit autem.

Čtěte také: Pozor na končící platnost řidičských průkazů. Týká se to více než 800 tisíc lidí

Najít místo k zaparkování byl vždycky oříšek,  teď už to v podstatě nejde. Chtělo by to posílit spoje do Prahy a vystavět více záchytných parkovišť," říká Středočech Jiří Jirman.

Středočeši si právě často stěžují na diktát Prahy, který jim nakazuje, kde mohou a kde nemohou parkovat. Nelíbí se jim ceny stání, nedostatek volných parkovacích míst a špatné autobusové, či vlakové spojení. V případě Zdib, Jesenice a Líbeznic se dokonce diskutovala možnost zavedení tramvajové dopravy. Zbrusu nové záchytné parkoviště má vyrůst v Suchdole.