Koupit správné zimní pneumatiky na určitý typ vozu není tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Minimálně je vhodné se před objednávkou na internetu poradit v pneuservisu, sehnat si výsledky testů posledních modelů a hlavně se podívat do technického průkazu vozu, v němž jsou povolené velikosti a indexy náležitých pneumatik uvedeny.

V případě zimního období je samozřejmě důležité nasadit skutečně zimní pneumatiku. Ta se pozná podle symbolu M+S, který ovšem nutně nemusí označovat výrobu ze zimní směsi (může jít pouze o plášť s lepšími záběrovými schopnostmi), lepší je, když tu současně naleznete i symbol horského štítu.

Dalším důležitým aspektem, který zajistí, aby pneumatika náležitě fungovala, je (v případě směrového dezénu) její namontování tak, aby se při jízdě dopředu otáčela ve směru šipky vyražené na bočnici. Tato šipka bývá obvykle ještě doprovozena anglickým výrazem Rotation. Pokud je na pneumatice asymetrický dezén, pak je nutné dodržet správné umístění vnitřní a vnější strany. Opět se to pozná podle anglických výrazů Outside a Inside.

Jestliže se montuje již použitá pneumatika, je samozřejmě dobré předem zkontrolovat hloubku vzorku. Zatímco v případě letního pláště vám k legálnímu provozování postačuje hloubka 1,6 milimetru, v zimě je zapotřebí přinejmenším čtyř.

Ty musí být v souladu s technickým průkazem

A nyní už je třeba se pověnovat kódu, který bývá na pneumatice vyražen největšími typy písmen a číslic. V naší názorné fotogalerii je ilustrována pneumatika tuzemského výrobce s údajem 185/60 R15 T a pod ním je ještě v menším provedení 185/60 R 15 84 T. Pěkně popořadě: První číslo 185 označuje prostě šířku pneumatiky od vnitřního po vnější okraj v milimetrech. Údaj za lomítkem, tedy v našem případě 60, označuje poměr výšky k její šířce v procentech. Tedy, výška bočnice je tentokrát 111 milimetrů. 

Písmeno R vyjadřuje ty konstrukce pneumatik. R je radiální, D by byla diagonální. Číslo 15, které je další v pořadí, pak signalizuje průměr ráfku v palcích.

Pozor na překročení hmotnosti či rychlosti

Poslední dvojice čísel a písmeno pak vyjadřuje míru maximálního možného zatížení pneumatik a maximální povolenou rychlost pro jízdu s tímto konkrétním pláštěm. 84 T tedy znamená, že pneumatiku nelze zatížit více než 500 kilogramy a uhánět s ní rychleji než tempem 190 kilometrů v hodině.

Na trhu existují pneumatiky pro vozy od hmotnostního indexu 50 (pro 190 kilogramů) až po 139 (2430 kilogramů). Rychlostní index pak začíná u L (maximálně 120 km/hod) a končí u Y (300 kilometrů v hodině).

Jeden čas se v médiích hodně rozebíralo přípustné stáří pneumatik. Později se dospělo k názoru, že i starší, samozřejmě pokud jsou nepoškozené a dostatečně hlubokým vzorkem), umí v zimě dobře plnit svoji roli. Přesto je však dobré si ověřit, jak starý kousek máte. To zjistíte po přečtení čtyřmístného čísla v řádku začínajícím písmeny DOT. Náš případ uvádí 2514, tudíž byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2014 a její tedy pět let.

Pokud pak na pneumatice objevíte například písmena RFT, ZP, SSR, CSR, ROF, DST (liší se v závislosti na výrobci), tak se jedná o pneumatiku se zesílenými bočnicemi, takzvané runfalty. S nimi lze jet do servisu bez nutnosti výměny i po defektu, když z nich unikl vzduch- Samozřejmě omezenou rychlostí, zpravidla do 80 km/hod.

Ten, kdo si před zimou kupuje sadu pneumatik i s ráfky, by měl věnovat pozornost i jejich označení. Ten schválený rozměr je opět uveden v technickém průkazu. Tam první číslo z kódu 5Jx14 udává šířku ráfku v palcích a číslo 14 je prměr v palcích. Ten musí odpovídat průměru pneumatiky. Další znaky pak specifikují rozteč šroubů a hlouku prolisu disku.