Devět aut s nejlepším pětihvězdičkovým hodnocením, jedno tříhvězdičkové a jedno čtyřhvězdičkové. Takové jsou zatímní letošní výsledky bezpečnostních testů nových automobilů u nezávislé organizace EuroNCAP. Konkrétní testované vozy a jejich výsledky si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

Získat letos maximum hvězd bylo teď podstatně obtížnější než dříve. Hlavní změnou v testech Euro NCAP pro rok 2020 bylo totiž zavedení čelního nárazu jedoucího vozu do pohybující se bariéry. Tento test nahradil náraz do deformovatelné bariéry s mírným přesazením. Smyslem je umožnit organizaci lépe hodnotit ochranu cestujících uvnitř vozu a účinnost přední deformační zóny.

Změn se ale událo více. Například obměněné boční nárazy zahrnují změny rychlosti a hmotnosti při bočním bariérovém testu, čímž se zvýšila jeho náročnost. Euro NCAP navíc poprvé zkoumá při bočním nárazu také ochranu spolujezdce vpředu, přičemž se zaměřuje na potenciální kontakt mezi ním a řidičem. V důsledku toho musely automobilky do vozů začít montovat ještě další airbag. Je obvykle umístěn v opěradle řidičovy sedačky. 

Organizace Euro NCAP klade důraz rovněž na nejnovější generaci systémů pro prevenci nehod a asistenčních systémů. Pro hodnocení technologie AEB (autonomní nouzové brzdění) se používají nové simulace dopravních situací včetně rizika kolize při couvání a otáčení se na křižovatce. Součástí hodnocení bezpečnostních asistenčních systémů je také testování systémů sledování pozornosti řidiče, které detekují únavu a rozptýlení pozornosti řidiče.

Chodce nejlépe chrání Honda Jazz

Jen průměrný výsledek oceněný třemi hvězdičkami zaznamenal vůz Hyundai i10. V disciplíně ochrana dospělých cestujících na předních sedačkách získal pouze 69 procent z celkového množství množných bodů. Ztrácel také při hodnocení přítomnosti bezpečnostních elektronických asistentů. Tam obdržel 59 procent bodů. Nejhorší z letošní várky testovaných automobilů byl také ve zbývajících dvou oblastech, kterými jsou ochrana chodců a ochrana dětí v autosedačkách.

O jednu hvězdičku více obdržel od komisařů malý elektromobil Honda e. I ten poněkud zaostal v oblasti ochrany dospělých. Nedostal se ani na hranici 80 procent bodů, kterou všechny zbývající vozy překonaly.

Na vůbec nejlepší hodnocení z hlediska ochrany dospělých vpředu dosáhl Seat Leon. Díky 92 procentům získaných bodů těsně porazil další zkoušený elektromobil, kterým byla Mazda MX-30.

Volkswagen ID.3, tedy opět čistě elektrický vůz, byl pak nejlepší v disciplíně ochrana dětí. A pokud vás zajímá, které vozy nejméně při srážce ubližují chodcům, pak vězte, že jsou to japonské produkty Honda Jazz a Toyota Yaris.