Když na podzim roku 2015 Opel představoval pátou generaci Opelu Astra, chlubili se představitelé této tradiční německé automobilky množstvím technických i elektronických novinek, který budou mít vlastníci a uživatelé vozu k dispozici. Mimo jiné byla tehdy nová Astra prvním modelem značky, ve kterém byl instalován asistenční systém OnStar.

Díky němu mohli být lidé ve voze díky hotspotu neustále připojeni k internetu, bylo také možno využít nonstop služeb operačního centra ve Velké Británii. Operátorka tak mohla spustit navigaci, vyhledat vhodný hotel či restauraci. Navíc mohl mít řidič prostřednictvím mobilní apliace neustále přehled o poloze vozu, o technickém stavu a případně zabránit opětovnému nastartování odcizeného vozu. Rovněž mohl "na dálku" auto zamykat a odemykat, případně spouštět klakson a varovná světla.

Součástí "balíčku" byl taktéž takzvaný ecall, tedy systém tísňového volání. Ten umí v případě bouračky s aktivovanými airbagy sám přivolat záchranáře, případně může řidič či jiná osoba ve voze po stisknutí tlačítka na střešní konzole udělat totéž. Například, když někoho postihne nevolnost. Využití tohoto systému má řadu výhod. Například to, že záchranářský dispečer okamžitě získává informace o přesné pozici vozu a ví i to, kolik osob se uvnitř nachází. První rok byly funkce systému pro majitele nových vozů s vyššími výbavami zdarma, poté bylo nutné platit roční poplatek 2 500 Kč.

Jenže, po faceliftu vozu, který se odehrál v závěru loňského roku, příslušná tlačítka zmizela. Vedle spínačů vnitřního osvětlení už je, jak jsem si ověřil při testu modernizovaného provedení veze kombi, pouze prázdná plastová plocha.

Nyní ale ovládací tlačítka zmizela

"Je to důsledek situace, že skončila licenze pro používání systému OnStar, který vlastní koncern General Motors," zvedl mluvčí tuzemského zastoupení značky Opel Martin Hejral. Ten systém začal nasazovat do aut již na sklonku minulého tisíciletí.

Přestože systém ecall je v povinné výbavě vozů již od dubna roku 2018, výrobci ho i v současnosti musí povinně zabudovávat pouze do aut, která byla jako zbrusu nová uvdedena na trh po tomto datu. A to Astra, jak je patrné z data představení uvedeného v prvním odstavci tohoto článku, není.

Stejná demontáž tlačítek potká rovněž modernizovanou verzi vlajkové lodi značky, což je Insgnia. "Ano, Insignia společně s Astrou, budou v současné době jediné dva vozy, které zatím nedostaly obdobný systém Opel Connect. Všechny ostatní, včetně právě přicházející nové Corsy, ho už mají," doplnil Hejral.

Podle něho však ale tento přechodný stav nebude trvat dlouho, protože například na nové, již šesté generaci, vozu Opel Astra se již intenzivně pracuje. Podle informací Deníku a Automix.cz se na trh dostane již v roce 2021.

To, že dříve dostupné funkce v současně prodávané Astře nejsou, je důsledek prodeje Opelu koncernem General Motors francouzskému uskupení PSA. K tomu došlo v roce 2017. Značka pak postupně musela přestat využívat technologie vyvinuté koncernem General Motors, aby za ně nemusela platit licenční poplatky. V důsledku toho se třeba také zpozdilo uvedení nové Corsy. Ta původní byla totiž vyvinuta ještě s použitím platformy, pohonných jednotek a dalších technologií americké automobilky.

V současnosti již využívají techniku PSA modely Opel Corsa, Opel Crossland X, Grandland X i Combo. Dalším v řadě bude Zafira Life.