Paní Zima přichází, připravte se na ni

K tomu, abyste se na silnicích cítili bezpečně i v zimě, nestačí pouze přezout na zimní pneumatiky a nalít zimní směs do ostřikovačů. V tomto článku si zrekapitulujeme, co vše byste měli udělat před zimní sezonou, a hlavně, co v autě vždy vozit s sebou.

18.11.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: archiv

Zimní pneumatiky

Nejdůležitějším prvkem zimní sezony jsou pochopitelně zimní pneumatiky, jejichž obutí od 1. listopadu nám ukládá vyhláška. Že mluví trochu nejasně, je věc známá, stejně jako fakt, že chytračit v zimě s výměnou zimních pneumatik se nevyplácí. Protože i když na silnici není vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo se vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza neobjeví, jsou zimní pneumatiky rozhodně lepší volbou, než letní, už jen kvůli nízkým teplotám. Má se obecně za to, že letní pneumatiky ztrácejí své vlastnosti už kolem 6°C, takže se jejich výměna rozhodně vyplatí i v případě, že celou zimu budete jezdit ve městě, kdy jsou sněhové srážky minimální.

Před zimou vždy zkontrolujte vzorek a tlak v pneumatikách. Vzorek běhounu musí být vyšší, než 4 mm, a to pozor, i na bocích pneumatiky, kde se dezén sjíždí nejdříve. Jen takové zimní pneumatiky budou fungovat řádně.

Celoroční pneumatiky rozhodně nedoporučujeme, byť jsou finančně lákovým řešením. Mnoho testů nezávislých organizacích prokázalo, že celoroční pneumatiky rozhodně nejsou tím pravým ořechovým – v létě jsou pouze průměrné, v zimě selhávají na sněhu.

Vždy se snažte měnit celou sadu, ale když to z nějakého důvodu nejde, rozhodně dávejte nové pneumatiky dozadu kvůli tomu, že případný smyk bude nedotáčivý a s ním si většina řidičů poradí lépe než s přetáčivým. Je to trochu ironie, protože obecně je jednodušší zvládat přetáčivý smyk, který však umí vystrašit, obzvláště když přichází znenadání.

Zimní kapaliny

Dnes už nepříliš praktikovaná věc, je výměna oleje před zimním obdobím. Olej by se měl měnit vždy před příchode zimy, protože chlad jeho vlastnosti mnohonásobně snižuje. Dbejte proto, abyste v motoru vždy měli výrobce předepsaný olej. Skutečně jde o záležitost, kterou neradno podceňovat. Ostatně majitelé některých modelů Alfa Romeo by mohli vyprávět.

Chladicí kapalina, stejně jako brzdová kapalina, má svou životnost. Chladicí kapalina vydrží zhruba tři roky a poté by se měl měnit. Ale jen málokdo to dělá. V konečném důsledku tak může kompletně ztratit své vlastnosti, zamrznout a zničit motor. Jako nová by měla zvládnout teploty do -30oC, přičemž její vlastnosti lze vylepšit ještě přidáním speciální nemrznoucí směsi. Minimum by mělo být 25°C. Nikdy nezapomínejte, že předepsaný poměr je nutné dodržovat, stejně jako se nesmí míchat jednotliví typy.

Brzdová kapalina vydrží o rok méně, ovšem i zde řidiči často hřeší. Když už ji nechce měnit, rozhodně nechte zkontrolovat bod jejího varu. A protože do brzdové kapaliny se často dostává vzdušná vlhkost, její kvalita během zimních měsíců klesá.

Ostřikovač jsou poměrně známá věc, protože ty používáte v zimě velmi často. A všichni řidiči dobře vědí, jaké zlo dokáží zamrzlé trysky ostřikovačů napáchat. Mějte tedy v nádržce vždy dostatečně silný koncentrát. S tím spojené jsou také stěrače. Nikdy je nepoužívejte k odstranění námrazy z čelní okna, neboť i malá trhlinka je zárukou špatně setřeného okna. A to jednoho umí přivést až k šílenství. Nehledě na to, že stírátka byste měli měnit přibližně po půl roce. Ale ani tohle nikdo nedělá. Každopádně kontrola, nebo alespoň vyčištění, se před zimou rozhodně vyplatí.

Akumulátor a alternátor

Především vznětová auta hodně trpí na stav nabití akumulátoru. Proto před zimou nechte zkontrolovat úroveň akumulátoru a průběžně ho kontrolovat. Při vysokých mrazech sahajících až k -20 stupňům akumulátor ztrácí až polovinu své kapacity. S akumulátorem je spojena i funkce alternátoru, který ho dobíjí. Věnujte tedy pozornost i jemu a nechte zkontrolovat jeho funkci.

Automobilová KPZ

Každý řidič by ve voze měl mít automobilový ekvivalent Krabičky posední záchrany. Ta by se měla skládat z nejrůznějších položek, mezi nimiž by rozhodně neměla chybět deka, několik energetických tyčinek a pitná voda. Prostorově nejde o nic náročného, ale v momentě, kdy zůstanete ve vánici na zablokované dálnici, budete děkovat své prozřetelnosti. S rizikem častějších nehod a možnosti, že zůstanete uvězněni někde na silnici, mějte na paměti, že čtvrtina paliva v nádrži už je důvod k návštěvě čerpací stanice. Tento katastrofický scénář rozhodně nepodceňujte.

„Povinná“ zimní výbava

Pokud často jezdíte na hory, měly by ve vašem zavazadlovém prostoru mít stálé místo sněhové řetězy, které jsou stále naprosto nepřekonatelné. Abyste je ale mohli opravdu dobře nasadit, je záhodno mít v autě také rukavice, které nasazování usnadní. Mezi další prvky patří škrabka na okna, přičemž nejlepší je taková, co je na konci dlouhé rukavice, aby vám námraza nepadala na holé ruce. Jestliže vlastníte starší auto, vyplatí se také rozmrazovač zámků.

Styl jízdy

V neposlední řadě myslete na to, že v zimě nemůžete jezdit jako v létě. Předvídat situaci na silnici patří k základům řízení. V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit.

V zimních měsících představují největší nebezpečí mosty, na nichž namrzá asfalt dřív než ve volném terénu. To samé platí také o lesních úsecích nebo místech, která leží dlouhodobě ve stínu.

Pamatujte, že základem je plynulost jízdy. Nedělejte tedy žádné zbytečné pohyby a šlapejte na plynový pedál jen tak, jak je to potřeba, a brzdit jen tehdy, když chcete opravdu zpomalit. A to pokaždé s dostatečnou rezervou a předstihem.

18.11.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×