Dříve než v minulých letech letos odstartuje sezóna stavebních prací, které provázejí modernizaci naší nejdůležitější dálnice D1. "V průběhu letošního roku se postupně bude pracovat celkem na sedmi úsecích, které mají dohromady délku přes sedmdesát kilometrů," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Podle něho se ostrý start letošní části rekonstrukce odehraje o posledním únorovém víkendu. "V noci ze soboty na neděli 29.2. až 1.3. přijde na řadu stržení dvou nadjezdů na úseku mezi 81. a 90. kilometrem dálnice. V tuto dobu bude komunikace uzavřena," dodal. Termín této uzavírky připadá na dobu, kdy se budou z jarních prázdnin vracet školáci a jejich rodiče z městských částí Praha 6-10.

Ještě předtím, v sobotu 22. února, ovšem začnou přípravné práce na úseku mezi 21. a 29. kilometrem kde bude následně o víkendu 6. – 8. 3. zahájena modernizace pravého jízdního pásu (z Prahy). Během víkendu 6. - 8. 3. budou zahájeny práce také na úseku 19, který ohraničují sjezdy Velké Meziřící západ (141. kilometr) a Velké Meziříčí východ (146. kilometr). Zde se chystá modernizace části pravého a části levého jízdního pásu. Na to, jak taková rekonstrukce probíhá, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Cesta na Velikonoce už bude komplikovaná

Potom se stavbaři vrátí na další již v loňském roce rozestavěné části dálnice. Některé z nich, konkrétně ty mezi 56. a 66. kilometrem, dále mezi 90. a 114. kilometrem a konečně ten, který se rozkládá v okolí Velkého Meziříčí, budou během letoška také dobudovány. Dohromady mají délku 37 kilometrů. Na rok 2021, který by měl být tím posledním při velké rekonstrukci D1, tak připadne dostavět poslední tři úseky v celkévé délce 31 kilometrů. "Jsme připraveni udělat vše, aby nejpozději na podzim příštího roku bylo vše hotové," slibuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Toto je přehled hotových i nehotových úseků

Z celkových 160 kilometrů, které měří rekonstruovaná část dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, bylo do současné doby dokončeno 90 kilometrů. Všude zmizel starý beton a byl nahrazen novou vrstvou, která má celkovou tloušťku 27 centimetrů. To je o tři více, než byla ta původní.

Hlavním smyslem rozšíření je kromě zlepšení komfortu jízdy také rozšíření z dřívějších 26,5 metru na 28 metrů. Jízdní pruhy zůstanou stejné jako dříve, o tři čtvrtě metru se však roztáhnou oba odstavné pruhy. To v případě nehod umožní jízdu v režimu 2+2 zúžené pruhy. To už si mohli motoristé vyzkoušet i v minulosti, kdy už na nějakém úseku byla jedna polovina dálnice hotová a na druhé se pracovalo.

Současně se na dálnici také zbourají staré a postaví nové, širší nadjezdy, dále se mění kabely vedoucí středovým dělicím pruhem, svodidla a další prvky. Než se tak však stane, budou muset řidiči strpět řadu příkoří. Už jen jízda na 70 kilometrech sníženou rychlostí 80 kilometrů v hodině bude mezi Prahou a Brnem znamenat zdržení (v porovnání se stavem, kdy se v celém úseku mohlo jet 130 km/hod) řádově dvacet minut.

Rekonstrukce D1 začala už v roe 2013, trvá tedy sedm let. Původně se počítalo s dokončením posledního úseku už v roce 2018. Ředitelství silnic a dálnic také tehdy slibovalo, že vytvoří nové příjezdy k rekonstruovaným úsekům tak, aby se mohly odtahové služby snáze dostat k nabouraným a porouchaným vozidlům.