Britská společnost Scrap Car Comparison zkoumala více než 5000 automobilových nehod a zjišťovala, co udělali účastníci nehody špatně, ať už byli na vině, či nikoliv. Pět nejčastějších zlozvyků vedoucích k nehodám je seřazeno následovně:

1. Nedostatečný odstup – 32 %

Celých 32 % nehod ze zkoumaného vzorku bylo způsobeno tím, že se řidič příliš lepil na auto před sebou. Nedostatečný odstup, v angličtině označovaný termínem „tailgating“, proto drží prvenství mezi návyky, způsobujícími nehody.

2. Nepoužití blinkrů – 24 %

Nepoužívání blinkrů není jen otravný zlozvyk některých řidičů. Absence blinkrů byla téměř u čtvrtiny všech nehod, což posouvá „neblikání“ na druhé místo v žebříčku.

Ilustrační foto.
Tohle je 10 nejotravnějších chyb českých řidičů. Neděláte je taky?

3. Zastavování před volným kruháčem – 17 %

Pro zastavování před kruháčem platí totéž, co při vjíždění do hlavní silnice. Pokud můžete, prostě jeďte a nezastavujte. Je totiž velmi pravděpodobné, že s vaším průjezdem počítá řidič za vámi, nekouká před sebe a už sám sleduje, jestli po kruháči něco nejede. Na jednu stranu je na vině ten, kdo bourá zezadu, na druhou stranu je ale zbytečné zastavování na přednostech špatný zlozvyk, který vede k nehodám.

4. Příliš dlouhá prodleva při rozjezdu ze světel – 12 %

Ani tady pravděpodobně nebudete při nehodě na vině, ale faktem je, že u 12 % ze všech nehod se někdo rozjížděl na světlech příliš pomalu. Často se potom stává, že řidič vzadu „roztlačuje“ dlouho stojící auto před sebou a nehoda je tím pádem na spadnutí.

Ilustrační foto.
Tyhle snahy o bezpečné řízení jsou ve skutečnosti nebezpečné. Neděláte je taky?

5. Nerozvážné brzdění – 9 %

Provoz by měl být hlavně plynulý a sem pochopitelně spadá i nutnost plynulého a předvídatelného brzdění. Roztěkaní řidiči, kteří z rozličných důvodů prudce šlapou na brzdový pedál, si totiž koledují o to, aby je někdo naboural zezadu.

Při pohledu na zlozvyky, stojící za nehodami na silnicích, vychází naprosto jasně, že společným jmenovatelem všeho výše zmíněného je především nedostatečný odstup a hlavně nepozornost. Právě nepozornost totiž stojí za ohromnou spoustou nehod a v době chytrých telefonů tohoto nešvaru rapidně přibývá.

Bohužel často se v souvislosti s bezpečností provozu stále řeší pouze rychlost jízdy, o které to ovšem velmi často vůbec není…

Ilustrační foto.
Policie chce pomoct s výběrem míst k měření rychlosti. Bude to fraška jako loni?