Ponechme teď stranou udržitelnost, vliv na životní prostředí a další argumenty, která jsou v souvislosti s elektromobily skloňována nejčastěji, ačkoli nemusejí být tak úplně pravdivé. Místo toho se pojďme podívat na pět skutečných a nepopiratelných výhod, které oceníme v reálném světě.

Těmto výhodám se věnuje Jason Fenske z našeho oblíbeného YouTube kanálu Engineering Explained. Celé video si můžete pustit níže, nicméně pro ty, kteří nevládnou právě špičkovou angličtinou, přenášíme i stručný přepis do naší mateřštiny.

1. Maximální točivý moment od nulových otáček

Zcela zásadní faktor, spojený s konstrukcí elektromotoru. Sotva dáte nohu na zem, máte prakticky okamžitě k dispozici maximum točivého momentu, který je navíc mnohdy výrazně vyšší, než u podobně výkonných aut s konvenčním spalovacím motorem.

Točivý moment elektromotoru od prvního otočení přináší výbornou akceleraci a teprve se zvyšujícími se otáčkami začíná moment postupně opadat.

2. Žádné komplexní převody a minimum pohyblivých částí

Elektromotor sám o sobě je vlastně poměrně primitivní kus techniky. Nepotřebuje komplikované rozvody, nepotřebuje klikovou hřídel s ojnicemi, pístní kroužky a vlastně se ani nemusí klasickým způsobem mazat. Navíc dosahuje výrazně vyšších otáček, takže nepotřebuje ani převodovku, ve které se točí několik ozubených kol a každé má svoje třecí ztráty.

Většina elektromobilů využívá jen jeden redukční převod, a pokud budou dva elektromotory na nápravě, každý pohánějící svoje kolo, odpadá dokonce i potřeba diferenciálu a tedy převodů „za roh“. Výsledkem jsou výrazně menší ztráty, vysoká spolehlivost a absence řazení při akceleraci.

3. Odezva na plyn

Odezva na plyn je zejména mezi automobilovými nadšenci velkým tématem. Hromadný příchod turbomotorů způsobil, že motory při sešlápnutí plynu nereagují okamžitě, ale požadovaný točivý moment přijde až ve chvíli, kdy naroste plnící tlak v sání. Tohle ovšem není problém elektromotoru.

Odezva na plyn v elektrickém autě je otázkou pouhého nastavení, jelikož elektromotor ze sebe umí vydat maximum točivého momentu naprosto kdykoliv a do hry nevstupuje škrticí klapka. Přísun točivého momentu proto může být naprosto lineární a zcela korespondovat se sešlápnutím pedálu.

4. Brzdění rekuperací a menší zatížení brzd

Další výhodou, opět spočívající v elektromotoru samotném, je možnost používat motor zároveň jako generátor. Skrze odběr energie lze řídit jeho brzdnou sílu, vracet "šťávu" do baterií a velmi efektivně tak zpomalovat auto. Výsledkem je, že klasické mechanické brzdy, které při zpomalování prostě jen generují nežádoucí teplo, přijdou ke slovu jen sporadicky. Pokud se s elektromobilem jezdí v poklidu, nemusí se tradiční brzdy dokonce používat vůbec.

To pochopitelně dovoluje použití výrazně menších a lehčích brzdových komponent, snižujících celkovou neodpruženou hmotnost na nápravách. Je totiž minimální pravděpodobnost, že by se tyto komponenty ukázaly jako poddimenzované.

5. Variabilní umístění baterií

Ano, baterie elektromobilu jsou velmi těžké, což je jedna z velkých nevýhod elektromobilů. Na druhou stranu jsou však baterie velmi flexibilní v tom, jak a kam je do auta nainstalovat. Většina elektromobilů využívá ploché a široké baterie umístěné v podlaze, takže se těžiště posouvá velmi nízko a vůz i přes vysokou hmotnost disponuje solidními jízdními vlastnostmi.

Jednotlivé články baterií se ovšem dají poskládat do prakticky libovolného tvaru, takže jimi lze vyplnit nejrůznější místa v autě a mít dokonce několik „paklů“ baterek, rozmístěných porůznu.

Jsou tu ale i nevýhody

Mnoho výhod elektromobilů je tedy v zásadě nepopiratelných, jenže pořád je tu i celá řada objektivních nevýhod, které zatím převažují. Tím vůbec největším problémem a zároveň i důvodem, proč se elektromobily neprodávají ve větším množství, je samozřejmě dojezd, potažmo zdlouhavé nabíjení, pro které zatím chybí pořádná infrastruktura nabíječek.

Dále je tu cena baterií a tím pádem i cena celého vozu, která zatím značně převyšuje cenu srovnatelného konvenčního auta. Auto se spalovacím motorem lze navíc dotankovat v řádu minut a nehrozí u něj po několika letech výměna kompletních baterií.

A přestože se některé z těchto problému do budoucích let ještě vyřeší, rozhodně nelze počítat s tím, že by se z elektromobilů v blízké době stal převažující segment na silnicích. Nejpravděpodobněji totiž dojde k diverzifikaci vozového parku, takže si každý zakoupí to, co se mu zamlouvá, a také co se nejlépe hodí pro jeho použití. A samozřejmě i to, na co bude mít. K vidění proto budou vedle klasických spalovacích aut vozy na plyn, hybridní auta, elektromobily a třeba i vodíková auta.