Pět věcí o sněhových řetězech, které musíte vědět, než si je pořídíte
Chystáte se o jarních prázdninách na hory? Možná byste kvůli bohaté sněhové nadílce měli přibalit i řetězy.
Sněhové řetězy patří v našich zeměpisných šířkách spíš k výjimečně používané výbavě. Uplatníte je prakticky jen v horských oblastech na vedlejších cestách vedoucí k vysoko položeným osadám a chatám, kde bývá na silnici obvyklá souvislá vrstva sněhu. I proto s nimi motoristé nemají příliš zkušeností. Často si tak myslí, že je stačí jen na první benzince koupit a pak v případě potřeby nasadit. Tak jednoduché to ale není. Co byste měli vědět?
1) Jaký druh vybrat
Pod pojmem „sněhové řetězy“ se nejčastěji rozumí ty klasické kovové. Prodávají se v různých cenových relacích od necelé pětistovky za neznačkový pár na benzince, po „profesionální“ řešení za tři i více tisíc korun. Rozdíl je nejen v kvalitě, ale i v jednoduchosti nasazování. Zatímco s levnými řetězy se budeme prát a po několika desítkách ujetých metrech je ještě musíme dotáhnout, dražší řešení se dokáží během jízdy samy utáhnout a na kolech drží spolehlivěji.
Na trhu jsou ale ještě jiná řešení. Látkové popruhy, které se na gumy jednoduše nasadí, jsou sice lákavým řešením díky své skladnosti, ale velmi rychle se opotřebují a mají mnohem horší jízdní vlastnosti než kovové. Policie by je navíc za řetězy při kontrole nemusela uznat. I v obchodech se tak často prodávají jako vyprošťovací pásy.
Bizarním řešením jsou ještě takzvané tekuté řetězy. Jde o sprej, který má řidič nastříkat na kolo a auto se pak díky tomu lépe pohybuje po sněhu. Vrstva se ale během několika ujetých metrů sjede. Toto řešení může pomoci maximálně při výjezdu ze zasněženého parkoviště. Z výše uvedeného vyplývá, že jedinou rozumnou možností jsou řetězy kovové.
2) Jak řetězy nakupovat
Pro koupi řetězů potřebujete znát rozměr pneumatiky. Dává to smysl, malé řetězy byste na kolo nenasadili a příliš velké by zase spadly. Jistě, v nouzi lze použít i o číslo větší rozměr, pokud například výbavu s sebou nemáte a pomůže vám okolojedoucí motorista. Takové řešení je dobré ale jen na vyproštění. Nenechávejte koupi na poslední chvíli, cesta na hory by se mohla prodloužit o několik zastávek na čerpacích stanicích, protože ne všude budou mít přesně ten rozměr, který potřebujete.
Pokud máte sportovní auto, nebo vůz s extrémně velkými disky, pak se přesvědčte, že je vůbec možné na vaše kola řetězy nasadit. Mělo by to být uvedené v návodu k vozidlu. Jde o to, že prostor mezi podběhy a pneumatikou je pak na toto řešení příliš malý. Popřípadě lze vybírat i z různých tlouštěk řetězů, tam ale není zásadní rozdíl. Tloušťka článků se pohybuje obvykle mezi 3 a 3,2 milimetry.
3) Jak a kdy řetězy nasadit? Pokračujeme v další kapitole.
Další články

Našli jsme 20 nejlevnějších nových aut s automatem. A kolik se za něj…
Automatická převodovka se dostává jako příplatková výbava prakticky do všech modelů, které jsou v současné…

V autoškolách se hromadí žáci. Komisaři je kvůli obavám z nemoci…
Je to paradox. Autoškoly jsou jako jedny z mála vzdělávacích institucí otevřeny i v době trvání pátého stupně…

Co s vybitým akumulátorem? Pomoci může i láhev s horkou vodou, radí…
Zima není pro startovací akumulátor tím ideálním obdobím. O tomto víkendu se čekají teploty kolem mínus…

Čas spalovacích motorů se velmi krátí. Leckde je zakáží už do pěti…
Více než třicet zemí na celém světě již oznámilo datum, kdy na jejich území začne platit zákaz prodeje nových…

Výběr pro zimomřivé: Kolik stojí nejlevnější auta s vyhříváním "všeho…
Právě teď prožíváme jedny z nejchladnějších dní roku. Zajímali jsme se tedy, na kolik v současnosti přijdou…

Na kolik vlastně přijdou auta s alternativními pohony? Našli jsme ta…
Automobilky stále více prosazují elektromobily. Na světě však existují i další alternativní pohony, které…

Změny pro řidiče v roce 2021: Levnější nafta, konečně průjezdná…
Kromě desítek nových typů automobilů rok 2021 přinese motoristům třeba také poslední škrábání starého…

Nové bezpečnostní testy aut: Seat Leon exceloval, pět hvězd má…
Letos se testování u nezávislé organizace EuroNCAP podrobilo méně vozů než v jiných letech. Drtivá většina z…

Autoškoly brzy zase otevřou. Jak vybrat tu správnou?
Problémů českého autoškolství je podle expertů velké množství. Reforma je nedohlednu, na Slovensku už s ní…
