Někdy je cenová politika dané automobilové značky jasná jako facka, jindy se v ní dá vyznat jen velmi obtížně. Vyplývá to z našeho průzkumu cen příplatkových zadních parkovacích senzorů.

Průzkum jsme zaměřili na deset v současnosti nejprodávanějších automobilových výrobců na českém trhu. K tomu jsme (pro srovnání se zbývajícími dvěma německými prémiovými značkami) přidali také Audi, která do Top 10 aktuálně nepatří. Přesné ceny jednotlivých modelů najdete v naší fotogalerii.

Zajímavý přístup k zájemcům o tuto výbavu zvolily korejské značky Hyundai a KIA. Pokud máte zájem o senzory ve voze se základním motorem a výbavou, zpravidla nepochodíte. Když nechcete využít nabídku různých neautorizovaných prodejců, kteří je bez montáže nabízejí za částky od zhruba 1000 Kč, máte docela smůlu. Musíte si totiž koupit až vůz s vyšší výbavou, v níž jsou zahrnuty. V takovém případě například minivůz KIA Picanto přijde na nejméně 304 980 Kč a městský hatchback Rio na 309 980 Kč.

Tatra 613 Special
Tatra 613 Speciál byla určená pro špičky komunistického režimu. Slaví 40 let

Opravdu složitě se dá cena za senzory zjistit u modelů prémiových značek Audi, BMW a Mercedes-Benz. U modelů z dolní části portfolia činí tento příplatek u BMW cca 12 - 19 tisíc, u Audi 10 400 až 12 700 a u Mercedesu pět až více než dvacet tisíc Kč.

Značky koncernu Volkswagen - tedy Škoda i samotný hlavní brend VW na to jdou poměrně zřetelně. Nicméně ani tam není příplatek vždy stejný. Volkswagen je vždy nabízí za částky o několik tisíc vyšší. Zajímavé je to u minivozů z Bratislavy. Cenu Škody Citigo navyšují senzory o 6 500 Kč na výsledných 227 400 Kč a technicky identického automobilu Volkswagen Up! o 10 800 Kč. Stejně tak se u menších modelů Škody vyžadují za tento příplatkový prvek obvykle částky 9200 Kč a u Volkswagenů nejméně 10 400 - 14 200. Poslední údaj se týká již doprodávaného vozu Golf sedmé generace.

Francouzi to nekomplikují

Také u Toyoty musíte v ceníku dost bádat. V Yarisu se připlácí 6000 Kč, v Corolle hatchback 9 900 Kč a v Corolle sedan 30 000 Kč. Zde se však jedná o celý balíček, který obsahuje současně i přední senzory a také třeba vyhřívání sedaček.

Nejpřehlednější jsou příplatky za senzory u francouzských značek Peugeot, Renault a Dacia. Kupodivu posledně jmenovaný rumunský výrobce není nejlevnější. U všech jejích modelů navyšuje tato výbava cenovku o 6000 Kč, u Peugeotu pak jde o sumu sedm tisíc korun českých a u Renaultu pouhých pět. Tato značka si navíc tuto politiku drží dlouhodobě, o čemž svědčí, že stejný příplatek se účtuje,ať si kupujete doprodávané Clio či Captur minulé generace nebo zbrusu nové stejně pojmenované vozy.

Nové schopnosti čelních detekčních kamer
Valeo v nové továrně v Rakovníku vyrábí i senzory a kamery. Umí toho stále více

Velká část ultrazvukových senzorů využívaných zejména pro bezpečné parkování se přitom vyrábí v České republice. Například rakovnický závod společnosti Valeo (tato firma je začala vyrábět jako vůbec první na světě), jich ročně vyprodukuje sedm miliónů kusů. Ve vývojovém centru v Praze současně specialisté pracují na nové generaci. Ta bude schopna rozeznat objekty kolem auta ve větším rozsahu - až do osmi metrů. Sennzory budou moci být také kompletně ukryty uvnitř hliníkových částí karosérie a možná prý dokonce získají schopnost odlišit měkké autu neškodící objekty (jako je tráva) od těch, které jsou skutečnou hrozbu pro lak a karosérii.

Současně se bude zvyšovat počet ultrazvukových senzorů, kterými jsou auta vybavována. Zatímco dnes je to obvykle osm až dvanáct, v budoucnosti jich v automobilce na obvod vozidla namontují až dvě desítky.