Automobily ovládáme volantem už více než sto let. Na konci 19. století se přitom jednalo o pořádnou změnu vůči původnímu ovládání pákami a klikami u prvních "samohybných" strojů.

Nutno říci, že první volanty se od těch dnešních liší doslova ohromně, a to nejen vzhledem, ale i celkovou funkčností. Odjakživa však zaujímaly pozici hlavního ovládacího prvku vozu, pokud se bavíme prostě jen o zatáčení.

Další ovládací prvky se ovšem napříč historií na volantech objevovaly, ztrácely a zase objevovaly podle potřeby a samotné konstrukce automobilů. V některých časech byl volant vybaven ovládáním plynu, jindy se prvně objevil zabudovaný klakson, později dorazil volant s airbagem. Dnes před sebou máme volanty s hromadou tlačítek pro nastavení infotainmentu a další výbavy.

Každopádně jde o zajímavý pohled na více jak stoletý vývoj, který si můžete prohlédnout níže.

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

Laurin & Klement Voiturette A (1905).

Hned první vůz značky Laurin & Klement, tedy od předchůdce dnešní Škody Auto, už měl klasický volant. Celé ovládání vozu ale vypadalo rozdílně proti tomu, co známe dnes. Páčkou uprostřed volantu se přidával plyn a na podlaze byla jen dvojice pedálů brzdy a spojky.

Laurin & Klement Škoda 110 (1925 – 1929)

Laurin & Klement Škoda 110 (1925 – 1929).

Během produkce již pod křídly Škodových závodů v Plzni se ovládání zase o trochu změnilo. Na podlaze už se objevil pedál plynu, avšak páčka na volantu zůstala pro ruční ovládání plynu a vlastně fungovala trochu jako předchůdce dnešních tempomatů. Na rozbitých silnicích a s primitivním pérováním bylo totiž pro řidiče mnohdy obtížné udržet nohu na plynovém pedálu, takže mohl výkon regulovat na volantu.

Škoda 860 (1929 – 1932)

Škoda 860 (1929 – 1932).

Ve 30. letech se pak například u limuzíny 860 začaly již objevovat dnes známé páčky pod volantem pro ovládání světel a blinkrů. Toto uspořádání ale nebylo vytesáno do kamene.

Škoda Superb 4000 (1939 – 1940)

Škoda Superb 4000 (1939 – 1940).

Na přelomu 30. a 40. totiž u Superbu 4000 páčky světel a blikačů pod volantem zase zmizely. Ovládání se z různých důvodů přestěhovalo na palubní desku.