Ve škále od nuly po maximálních pět hvězd jsou letos výsledky bezpečnostních testů nových vozů, které zkoumali specialisté EuroNCAP. V naší fotogalerii si je můžete prohlédnout všechny.

Zde přinášíme přehled ve třech kategoriích: 0-3 hvězdičky, 3-4 hvězdičky a maximálních 5 hvězd:

0-2 hvězdy

S naprosto nulovým kontem skončil testování městský elektromobil Renault Zoe. Za ochranu dospělých cestujících získal pouhých 43 procent z maximálního přidělovaného počtu bodů, za ochranu dětí pak 52 a chodců 41 procent. Jen 14 procent pak za funkční bezpečnostní asistenty.

Zoe minulé generace přitom před osmi lety získalo plných pět hvězd. Jenže, od té doby se pravidla výrazně proměnila a technika v Zoe naopak zůstala víceméně při starém. Například doslova nutností je dnes mít automatické nouzové brzdění (Zoe ho bude mít až od příštího roku). Navíc zřejmě v rámci úsporných opatření nemá nyní vůz hlavové airbagy.

Pneumatika Polaris 5 mezi nejlepší nepatřila
Test zimních pneumatik na menší auta: Barum Polaris 5 je dobrá jen někde

Přesto po nárazu do překážky zůstal prostor pro cestující stabilní. Komisařům se však nezamlouvala možnost zranění o palubní desku a příliš velké stlačení hrudníku řidiče.

Dacia Spring neoslnilaDacia Spring neoslnilaZdroj: EuroNcap

Jen o trošku lépe si vedl nový malý a levný elektromobil Dacia Spring, který vyrábí stejný francouzský koncern jako výše zmíněné Zoe. Za ochranu cestujících také nedostal ani polovinu bodů, má však přece jen více žádaných asistenčních systémů. Nakonec obdržel jednu jedinou hvězdičku.

Dvě si pak připsaly nové modely Dacia Logan a Sandero. Ty už za konkurencí z hlediska bezpečnosti tolik nezaostávají. Za ochranu dospělých získaly 7 desetin možných bodů, za ochranu dětí dokonce 72 procent, chybí jim ale požadovaní asistenti a také nejsou moc ohleduplné vůči chodcům.

3-4 hvězdy

Tříhvězdičkové ohodnocení nezískal tentokrát žádný zkoušený vůz. Čtyři pak obdržely Fiat 500e, Hyundai Bayon, Opel Mokka, Citroën C4 a Renault Kangoo.

Nejvyšší příděl 5 hvězd

Nejprve je nutno zmínit tuzemskou Škodu. Ta již dlouhá desetiletí totiž drží trend, že každý její nový automobil získá nejvyšší hodnocení. Její první elektromobil Enyaq iV dokonce byl řadu měsíců v popřední hodnocení letos zkoumaných nových aut. Zejména díky špičkové ochraně dospělých, za niž dostal 94 procent možných bodů. Až nakonec ho (společně s čínským  Lynk&CO 01) s 96 procenty překonal Mercedes-Benz EQS.

Srna Index
Největší škodu způsobí prase..Čerstvý Srna index varuje i před místem v Praze

V prosinci pak uspěla také nová generace Škody Fabia. Pět hvězd si na své konto připsala navzdory tomu, že ve své výbavě nemá středový airbag (při bočním nárazu od sebe odděluje oba přední cestující, kteří se mohou navzájem zranit), což je podle mnohých v při současném způsobu hodnocení EuroNCAP u malých aut prakticky nezbytná podmínka.

Pět hvězdiček získaly prakticky všechny testované elektromobily a také vodíková Toyota Mirai. 

Přestože poždadavky na funkční asistenční systémy se neustále zvyšují, určitě museli být experti EuroNCAP nadšeni z vozů  Nissan Qashqai. Ty totiž právě v tomto dílčím parametru získaly nevídaných 95 procent možných bodů.

Děti jsou nejlépe před následky nehody ochránění také v Nissanu Qahsqai a Mercedesu EQS. Oba tyto automobily dostaly 91 procent z maximálního bodového přídělu. O druhé místo se pak podělily elektromobily koncernu Volkswagen Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4. Všechny si připsaly 89 procent.