Zima je obecně považovaná jako nejnáročnější období pro auto a jeho techniku. Mnoho následujících bodů je proto zaměřeno hlavně na kontrolu a eliminaci následků, které zima mohla napáchat.

1. Pneumatiky

Jak bylo řečeno již v úvodu, právě výměnu pneumatik má mnoho lidí primárně spojenou s přechodem mezi zimním a jarním obdobím. Při nazouvání „letňáků“ máme perfektní příležitost zkontrolovat stav či případná poškození pneumatik, můžeme se podívat na jejich stáří a pochopitelně i na hloubku dezénu. Minimální hloubka je stanovená zákonem na 1,6 mm, ovšem pozor na nerovnoměrné sjíždění.

2. Podvozek

Zimní prosolená silnice je přímo rájem pro vznik koroze a ještě dávno před tím, než se objeví první pupínky na laku karoserie, začne „kvést“ podvozek a jeho součásti. Důkladné umytí podvozku na myčce by mělo být základem, ale zároveň se vyplatí zamyslet i nad tím, zda není čas na nástřik podvozku a ošetření dutin.

3. Výfuk

Když už budeme pod autem, nastává možnost také kontroly výfukového systému. Mnoho výfuků totiž rádo rezne a zima v tomto ohledu proces pouze urychlí. Pohledová kontrola a kontrola těsnosti je proto na místě.

4. Gumové díly

Manžety poloos, ale třeba i silentbloky náprav, uložení stabilizátorů a další díly z gumy mohou být po zimě ve výrazně horším stavu, než v jakém byly ještě na podzim. Hydraulické silentbloky mají tendence začít téct, gumová uložení mohou způsobovat mlácení a protržená manžeta nechrání ložiska a poloosy.

5. Geometrie

Pokud už při přezouvání pneumatik vidíme známky nerovnoměrného sjíždění dezénu, čeká nás seřízení geometrie. Ta by se měla kontrolovat alespoň jednou ročně a příchod jara je ideální příležitostí.

6. Řemeny

Nahlédnutí do motorového prostoru může odhalit zpuchřené a popraskané řemeny, které dostaly přes zimu zabrat velkými změnami teplot. Včasná výměna zaručí, že starý řemen nepraskne a auto nepřestane dobíjet, klimatizovat nebo posilovat řízení.

7. Provozní kapaliny

Běžná periodická kontrola, která se má provádět jak před zimou, tak i po ní. Kontrola hladiny oleje je samozřejmostí, ovšem na přetřes by měla přijít i hladina chladicí kapaliny a hladina a stav kapaliny brzdové.

8. Kabinový filtr

Zde by měli zpozornit zejména alergici, kteří na jaře prožívají své nejkrušnější období. Má-li být naše auto prosté alergenů, pylu, ale i plísní a dalších nečistot, je třeba nasávat vzduch do interiéru skrze čistý kabinový (nebo chcete-li pylový) filtr. Právě jaro je potom optimální čas na jeho kontrolu a případnou výměnu.

9. Klimatizace

Klimatizace během zimy nepřijde ke slovu právě často, což při prvním spuštění na jaře dost možná pocítíme. Během odstávky to může v klimatizaci „ožít“ a začnou se zde tvořit různé plísně. Ty je dobré hned z jara vyhnat pomocí speciálních dezinfekčních sprejů.

10. Stěrače

Z běžných spotřebních věcí jsou to právě gumičky stěračů, které trpí zimou snad nejvíc. Při kolísání teplot v nich mohou vznikat drobné trhlinky, takže za sebou stěrače nechávají nesetřené linky. Stíráním zamrzlého okna se zase narušuje přilnavost, což se projeví odskakováním stěračů po okně.