Bez čtyř kusů rovná tisícovka. Taková je bilance do provozu nově zaregistrovaných vozů s pohonem na LPG v České republice během letošního prvního pololetí. Tento typ alternativního paliva tak zažívá nové období vzestupu zájmu zákazníků. Vloni se jich od ledna do června prodala pouze pětina tohoto množství.

Zásluhu na tom mají především značky Renault a Dacia. Posledně jmenovaná automobilka dokázala za prvních letošních šest měsíců předat zákazníkům 864 takovýchto vozů.

Na dostupné LPG modely na trhu se podívejte do naší fotogalerie.

Momentálně má v nabídce s tovární LPG úpravou vozy Logan, Sandero a Duster. Nejlevnější z nich je Sandero za 294 900 Kč. Logan je k mání za částku zvýšenou o 10 000 Kč. Duster LPG pak startuje na 341 900 Kč.

Úplně nejlevnějším autem se systémem pro spalování LPG namontovaným přímo ve výrobním závodě je však v současnosti Fiat Panda. Za něj se platí rovných 277 000 Kč.

Nabídku LPG modelů uzavírají dva typy Renaultu. Konkrétně se jedná o Clio za 360 000 Kč a Captur za 425 000 Kč. "Nabídka se ale bude rozšiřovat. Využívání LPG je pro nás jednou z hlavních priorit," uvedla pro Deník a Automix.cz mluvčí tuzemského zastoupení Renault a Dacia Jitka Skaličková. Přesnější informace prý zatím poskytnout nemůže.

LPG momentálně v prodejích výrazně porážejí také nová auta s CNG, přestože ty nabízí třeba rovněž tuzemská Škoda. Jejich prodeje nejsou v současné době ani na poloviční úrovni LPG vozů.

Začíná se s bioLPG

Navíc, jak přípomíná předseda České asociace LPG Ivan Indráček, počty aut spalujících při provozu LPG ještě větší mírou každým rokem navyšují také dodatečné přestavby benzínových motorů. Za prvních 6 měsíců letošního roku to byly dle údajů Ministerstva dopravy necelé 2 tisíce vozidel. "Celkově se započtením registrací nových vozidel tak v Česku letos v prvním pololetí přibyly téměř 3 tisíce vozů na LPG, čímž se autoplyn řadí na první místo před plug-in hybridy a elektromobily. Na českých čerpacích stanicích se také letos prodalo o polovinu více bioLPG než za celý loňský rok," doplňuje Indráček. 

Na LPG v tuzemsku podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) jezdí asi 170 tisíc vozidel. Tomu odpovídá i hustá síť odběrných míst LPG, kterých je skoro tisícovka.

Ve srovnání s ostatními „čistými“ pohony, se kterými počítá Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), si tak LPG stále drží čelní pozici nejen v celkovém počtu automobilů, ale i těch nově uvedených do provozu. Zatímco LPG vozidel v prvním pololetí přibylo asi 2900 (součet nově registrovaných vozidel a přestaveb), plug-in hybridů bylo dle SDA nově registrováno 2192 a elektromobilů 1143. Vozů na CNG přibylo 413.

Podle studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“ nedávno publikované Evropskou asociací LPG nemá LPG téměř žádné emise znečišťujících látek. Uhlíková stopa LPG je pak z pohledu celého životního cyklu paliva výrazně nižší než u nafty (‒23 %) a benzínu (‒21 %). Ani to ale nemusí dle NAP ČM v budoucnu stačit. Začíná se proto s produkcí bioLPG, které pochází z obnovitelných zdrojů a v závislosti na technologii výroby může mít dokonce až o 80 procent nižší emise ve srovnání s klasickým fosilním LPG.

„BioLPG již bývá k dostání také na některých českých čerpacích stanicích. Jen za první pololetí letošního roku ho bylo do Česka dodáno 45 tun, což je asi o polovinu více než za celý loňský rok. V poměru k celkové spotřebě LPG jsme ale samozřejmě stále na začátku,“ doplňuje Ivan Indráček.