Jedna věc jsou náklady na pořízení vysněného vozu, druhá pak na celou dobu jeho vlastnictví. Nejde jen o ceny pojištění, servisu, náhradních dílů nebo paliva, ale i o to, jak moc klesá hodnota vašeho vozu. Teprve až auto prodáte, uzavře se celá kapitola a vy můžete začít počítat, na kolik vás celkem auto vyšlo.

Ne každému se do toho chce, proto tu je například americká organizace Kelley Blue Book, která každoročně oceňuje nejvýhodnější auta. Dává jim cenu nazvanou 5-year Cost to Own Award, která znamená, že vyznamenaný vůz je ve své třídě nejvýhodnějším pro pětileté vlastnictví.

Kelley Blue Book neupřesnil metodiku toho, jak došel k výpočtům. U každého vozu ale zveřejnil výsledné náklady. Například Mazda CX-3, která vyhrála ocenění Nejlepší malé SUV, má podle výpočtu Kelley Blue Book vyjít majitele na 31 727 dolarů, tedy asi 725 tisíc korun za pět let provozu. To odpovídá 12 tisícům korun měsíčně.

Rozdíl mezi vítězem a dalšími vozy na druhém a třetím pořadí byl mnohdy minimální. Za Mazdou CX-3 se tak například umístilo malé SUV Nissan Kicks (v Česku se neprodává) s náklady 31 790 dolarů a třetí Honda HR-V za 32 265 dolarů na pět let vlastnictví.

Žebříček může posloužit i k porovnání různých kategorií aut. Ukazuje rozdíl nákladů třeba mezi různě velkými SUV. Subaru XV vyjde na 35 321 dolarů za 5 let provozu (807 tisíc korun) a větší Hyundai Santa Fe na 36 984 dolarů (845 tisíc korun). Rozdíl tedy není až tak zásadní.

I když jde o americký žebříček, který logicky zvažuje americké ceny pojištění, pohonných hmot nebo vývoj trhu s ojetinami, může být velmi dobrým vodítkem také pro českého zákazníka. Většina vozů, které dostaly cenu, se prodává i na českém trhu. A i když se pak může najít výhodnější model, oceněné auto rozhodně nebude patřit ke špatné volbě ani zde.

Kelley Blue Book rozdělilo ocenění do dvou skupin. Nejprve hodnotilo značku jako celek. Nejvýhodnějšími značkami se staly Subaru a Lexus. Pak se přistoupilo k hodnocení jednotlivých vozů v celkem 22 kategoriích. V nich najdete SUV několika velikostí, navíc rozdělené mezi standardní a prémiové značky. Samozřejmostí jsou sedany a protože jde o americký průzkum, nechybí ani pick-upy. V přiložené galerii najdete vítěze jednotlivých kategorií.