V souvislosti s vlastnictvím a provozováním elektromobilů (ty aktuálně nejdostupnější v ČR si můžete prohlédnout v naší galerii) lidi napadají různé myšlenky. Specialisté značek Škoda a Hyundai posbírali některé tradované mýty a poskytují k nim vysvětlení:

1) Mají krátký dojezd..

Na to má jednoznačný argument Hyundai. Nová Kona Electric, která se navíc vyrábí přímo v České republice, má homologovaný dojez 484 kilometrů

2) Jsou drahé..

Nejlevnějším elektromobilem na tuzemském trhu s novými auty je Škoda Citigo e iV za půl miliónu korun. Jenže pořizovací cena není v průběhu vlastnictví auta jediným nákladem. Různé studie, jak připomíná Hyundai, prokázaly, že celkové náklady spojené s vlastnictvím vozu (odborně TCO) jsou v případě elektromobilů leckde stejné nebo dokonce nižší než u běžných benzinových vozů. Způsobuje to nízká cena dobíjené elektřiny i levný servis. Navíc zůstatková hodnota je velmi dobrá. Model Hyundai Ioniq získal dokonce v Německu opakovaně titul Šampion zůstatkové hodnoty.

Test probíhal za chladného počasí
Test nejžádanějšího elektromobilu Evropy: S Renaultem Zoe se sžijete snadno!

3) Nabíjí se dlouho…

Například Škoda Citigo se z domácího wallboxu nabije na osmdesát procent kapacity (tedy na dojezd cca 200 kilometrů) za čtyři a čtvrt hodiny. Nová platforma koncernu, kterou již brzy využijí chystané elektromobily z Mladé Boleslavi, umožné během půl hodiny získat energii na stovky kilometrů.

4) V dešti je nenabijete..

Řada lidí si údajně myslí, že dobíjet elektromobily v dešti je nebezpečné (stejně jako s nimi jezdit do automyček). Samozřejmě se jedná o omyl. V tomto směru jsou elektromobily zcela bezpečné, Rovněž mají prvky aktivní i pasivní bezpečnosti pro ochranu cestujících minimálně na stejné úrovni jako konvenční vozy.

5) Elektromobily planetě vlastně nijak neprospívají..

I v České republice, při započtení emisí CO2 a škodlivin, které vznikají při zdejší výrobě elektřiny, má Škoda Citigo e iV (při spotřebě 14,8 kWh na 100 kilometrů), vychází průměrné emise tohoto elektromobilu méně než 74 gramů CO2 na kilometr jízdy. Přitom benzinová verze měla nejméně 105 gramů na kilometr.

Během testu jsme vyjeli až na hřebeny Krušných hor
Elektrická čínská dodávka potěší dojezdem. Zvládla i výjezd do Krušných hor

6) Vzácné kovy do baterií brzy dojdou..

Není tomu tak. Jen v České republice jsou velmi bohaté zdroje lithia, které tvoří asi tři procenta světových zásob. Kromě toho se spotřeba vzácných kovů při výrobě trakčních akumulátorů stále snižuje a třeba kobalt jednou nebude zapotřebí vůbec. Navíc se budou využívat i kovy z recyklovaných baterií.

7) Elektromobilita zahubí automobilový průmysl..

Elektromobily sice obsahují méně součástek než vozy se spalovacími motory, ale díky elektromobilitě vzniknou nové obory a tím i nová pracovní místa. Studie organizace Transport&Enviroment uvádí, že v Evropě v souvislosti se vzestupem elektromobility vznikne nejméně půl miliónu nových pracovních míst.

8) Nabídka elektromobilů je omezená…

Jen náš přehled uvádí 13 typů elektromobilů, které si lze koupit v běžných showroomech zavedených značek a přitom jejich cena je pod hranicí miliónu korun nebo lehce nad ní. Navíc již za měsíc vstoupí na trh Volkswagen ID.3 o něco později ID.4. na začátku příštího roku Škoda Enyaq a mnoho dalších vozů s různými typy karosérií. Existují již i elektrické užitkové vozy, včetně těch v luxusních osobních verzích.