Zakázka míří ke společnosti Vars Brno, která vyhrála soutěž s nepříliš srozumitelným názvem „Systém pro plošné kontinuální monitorování dynamiky dopravních proudů na síti komunikací ČR“. Pro řidiče má být výsledkem přesnější informování o dopravní situaci, než dosud nabízí samo ŘSD i některé aplikace typu Waze.
ŘSD má mít mnohem lepší přehled o tom, jaký je na dálnicích a silnicích provoz, a tato data dál poskytovat. Kromě svých sběrů dat, mj. z mýtných bran nebo kamer, využije takzvaná floating car data (FCD).
Jde o informace ze sta tisíc aut, která jezdí po Česku a anonymizovaně je odesílají ke zpracování. Vzniká tak velký soubor informací, ze kterého jde zjistit, jak je provoz plynulý, nebo zda není někde kolona. Data mají například všichni mobilní operátoři nebo firmy řešící firemní flotily, třeba elektronické knihy jízd.
DATA VOLNĚ K DISPOZICI
Na podobném principu fungují některé aplikace zdarma, nejznámější z nich je Waze. ŘSD ale tvrdí, že jejich systém bude spolehlivější: data budou procházet ještě Národním dopravním informačním centrem, kde se spojí s ostatními, například z kamer, mýtných bran nebo integrovaného záchranného systému.
Podle Tomáše Minibergera ze společnosti Vars Brno navíc nový systém může sloužit i právě uživatelům Waze.
ŘSD bude dávat data volně k dispozici podobným službám. „Rozdíl oproti Waze je zásadní. Waze pracuje s daty od dobrovolných zpravodajů a pohybu mobilů. ŘSD má další, třeba o uzavírkách nebo nehodách. Navíc pracuje s aktualizací po minutě,“ řekl Miniberger. Podle něj tak budou informace mnohem přesnější.
Nejde přitom o využití dat jen pro ty, co jsou právě na silnici nebo plánují cestu. „Je to krásný příklad využití tzv. ‚big data‘ v dopravě pro různé analýzy dopravních toků či plánování. Dobře půjde odhadnout například dobu strávenou v kolonách,“ dodal Miniberger.
Zakázka trvala téměř rok, teprve před několika dny dostala Vars Brno dopis se smlouvou.
PĚT LET STARÝ PLÁN
Vars Brno státu oproti očekávání výrazně ušetří: ŘSD cenu odhadlo na 350 milionů, Vars nabídl 267 milionů korun. Porazil tak sdružení firem vedené O2, které požadovalo za systém a jeho pětiletý provoz 345 milionů.
O2 se s prohrou nechtěla nejprve smířit. Už loni v létě odeslala dražší firma na ŘSD dopis, ve kterém navrhovala prověření údajů, které Vars nabídl. Nezdál se jim hlavně počet vozidel zapojených do systému. Vars nakonec data od mobilních operátorů nevyužije přímo, dohodl se s firmou Inrix, která zajišťuje navigaci pro některé automobilky a používá právě data mobilních operátorů. Vars má zkušenost s podobným systémem z Prahy a Brna.
O „státní navigaci“ se mluví od roku 2013, tehdy se ji snažil protlačit ministr dopravy v úřednické vládě Zdeněk Žák. Nakonec má systém pokrýt všechny silnice v Česku včetně městských hlavních tahů.