Dnešní automobily jsou doslova přeplněné hromadou elektronické výbavy od bezpečnostních systémů až po ambientní osvětlení interiéru. Přesto se může stát, že vaše auto nenabídne nějakou vychytávku, kterou jiný vůz ano. Ale vy byste ji chtěli.

Proto se někteří majitelé uchylují k dodatečnému aktivování funkcí, jež výrobce v systému vozu z nějakého důvodu skryl.

Automobilky totiž namísto vytváření řídicího systému zvlášť pro každý model a každou úroveň výbavy používají většinou jednotný systém, u něhož jsou v některých verzích některé funkce pouze deaktivovány. Platí to ale i v rámci koncernu, kdy některé modely jedné značky nedostanu výbavu vozů jiné značky.

Zjednodušeně řečeno, pokud si pořídíte například Škodu Superb, v systému auta můžete mít položky nadstandardních elektronických funkcí, výrobce je prostě jenom u vašeho modelu neaktivoval. Například z obchodních, strategických důvodů či bezpečnostnních důvodů.

Dodatečné aktivování či „dokódování“ výbavy dnes přes diagnostické přístroje a speciální software provádí už mnoho firem a servisů.

Nové režimy, jiné ovládání kufru

A jakou výbavu a funkce jde pro představu vlastně aktivovat? Jako příklad může posloužit Superb třetí generace v nejvyšší možné výbavě, který si můžete prohlédnout v galerii. Jeho majitel si nechal dodatečně aktivovat zejména prvky, které mu připadají praktické.

Takže teď může tlačítkem z kufru zavřít elektrické dveře zavazadlového prostoru nebo klíčkem zvenku zamknout nastartované auto. Hodí se i ukazatel počtu litrů k dotankování paliva.

Video: Zavření pátých dveří tlačítkem v interiéru a zamknutí nastartovaného vozu

Spíše designovou funkcí je rozsvícení „řas“ v lampách světel při denním svícení. A protože je tento Superb vybaven i adaptivními tlumiči, majitel si nechat přidat nová nastavení podvozku. Kromě standardních módů v seznamu najdete ostrý Clubsport (z ostrého Volkswagenu Golf GTI Clubsport), dále také tuhý režim Race a dokonce i houpavý režim Offroad.

Na druhou stranu je možné některé často nechtěné funkce vozu deaktivovat jako například systém start/stop nebo u Octavie RS třeba generátor sportovního zvuku motoru, který některým lidem může vadit.

Za „šedou zónu“ bychom následně považovali například možnost deaktivace kontrolky zapnutí bezpečnostních pásů nebo odblokování obrazu televize a DVD přehrávače při jízdě – pro bezpečí posádky a okolí se totiž normálně obrazovka za jízdy vypne.

Výrobce podobné zásahy nedoporučuje

Podobné „hraní“ s řídícími jednotkami a systémy vozidla je každopádně možné nejen u nejnovější Škody Superb, ale na stejném principu je možné jej provést u dalších či také starších modelů a značek koncernu Volkswagen díky sdílené technice. Vždyť už před 10 lety byly vozy koncernu hojně naplněny zajímavou elektronikou.

Seznam „dokódované“ výbavy zrovna u vašeho vozu je přirozeně limitován hardwarem, tedy zabudovanými řídícími jednotkami a dalšími přítomnými součástkami již z výroby.

Servisy nabízející dodatečné kódování výbavy sice většinou provádějí zálohu dat ze systému vozu, tudíž je v případě nutnosti možné provedené změny vrátit do původního stavu, samotným automobilkám se ovšem podobné zásahy do elektroniky vozů pochopitelně nelíbí. A rozhodně je nedoporučují.

„Škoda Auto z hlediska kompatibility celého systému elektronických jednotek vozu nedoporučuje a důsledně varuje před jakýmkoliv neodborným zásahem do elektronického systému vozu, především s ohledem na bezpečnost posádky a ostatních účastníků silničního provozu. Jakýkoliv neodborný zásah do řídící jednotky automobilu může vést až ke ztrátě tovární záruky poskytované výrobcem,“ upozorňuje mluvčí mladoboleslavské automobilky Vítězslav Pelc.