Ačkoliv to podle víkendových teplot nevypadá, chalupářská sezona se rozjíždí do plných obrátek. A kdo někdy rekonstruoval starý dům nebo stavěl chatu ví, že bez přívěsného vozíku na tahání stavebního materiálu, dřeva na zátop nebo nepořádku se neobejde. Praktický vozík je levnou záležitostí, lze ho pořídit za částku okolo 10 tisíc korun. Samotné tažné zařízení ale paradoxně může být u nového auta mnohem dražší.

Prozkoumali jsme ceníky českých zastoupení vybraných automobilek a hledali, kolik zaplatíte za tažné zařízení, pokud si jej budete chtít se svým novým vozem pořídit. Ceny jsou rozdílné nejen mezi značkami jako takovými, ale i mezi jednotlivými modely. A nejde jen o stokoruny. Nejlevnější tažné zařízení pořídíte za 3290 korun, nejdražší pak za 35 526 Kč.

Každá značka přistupuje k nabídce po svém. U některých, jako jsou například Audi, Ford nebo Škoda, si musíte před koupí samotného tažného zařízení pořídit ještě přípravu. Ta vyjde u Škody na 5000 korun, u Audi ještě o pětistovku dráž.

U některých značek se pak cena udává za každý komponent zvlášť, tak si dejte pozor, abyste se nesmířili jen s tažným za třeba 12 tisíc korun a pak se nedivili kvůli několika tisícikorunám navíc za kabeláž nebo stovce za plastový kryt koule (ano, i tuhle směšnou položku jsme našli v ceníku). Vrcholem je nabídka redukce na elektrickou přípojku z 13 na 7 kolíků, za kterou u jedné značky chtěli 550 korun. Na internetu je přitom k sehnání už za stovku.

Na co si dát pozor? Zjistěte, s jakou elektrickou zásuvkou se tažné zařízení dodává. Moderní systémy by povětšinou měly mít 13 kolíků, což je nutné pro brzděné vozíky. Lehké vozíky z hobby marketů za nízkou cenu používají 7 kolíků, to právě řeší redukce. Před koupí tažného zařízení se u prodejce auta ujistěte, kolik vůz dokáže utáhnout na nebrzděném přívěsu a kolik na brzděném. Podle toho pak budete vybírat i samotný vozík.

Tažných zařízení je také několik druhů. Obvykle značky nabízejí jen svůj originální, ale najdou se i takové, které kromě značkového prodávají i řešení od externích dodavatelů. Nejlevnější jsou tažná zařízení pevná, více se platí za odnímatelná. Dražším, ale elegantnějším řešením jsou sklopná tažná, která se odjištěním a zasunutím pohodlně schovají pod zadní nárazník.

Moderní vozy pak mohou být vybaveny částečně elektricky nebo kompletně elektricky sklopnými tažnými zařízeními. To pak už jen v kufru stačí stisknout tlačítko a o zbytek se postará elektromotor. Taková řešení jsou samozřejmě nejdražší a najdete je například u velkých luxusních SUV.

Podívejte se do přiložené galerie vybraných vozů, u kterých jsme hledali cenu za tažné zařízení. Rozdíly jsou opravdu velké.