Testování pneumatik je složitá a leckdy i nevděčná práce. Opět se to prokázalo po letošním testu zimních pneumatik s rozměrem 205/55 R 16 91H, kterému experti německého autoklubu ADAC podrobili patnáct výrobků. Mezi nimi byly produkty prémiových značek, ale také indonéská nebo čínské zimní guma, a dokonce jeden protektor. Tento zmiňovaný rozměr se hodí na vozy typu Ford Focus či C-Max, dále na Hyundai i30, ix20, Opel Astra, Toyotu Auris či Corollu, nebo také na Škody Scala a Octavia a řadu dalších modelů.

Nejprve si ale pojďme říci, z jakých dílčích disciplín se celková známka skládá a jaké mají při jejím sestavování váhu. Tak tedy: Výkon pneumatiky na suchu má na konečné hodnocení vliv z patnácti procent, počínání na mokru se "podepisuje" vahou 30 procent, dvaceti procenty se podílí hodnocení při jízdě na sněhu, po deseti procentech mají vliv výsledky při jízdě na ledě, celkového opotřebení a spotřebě paliva. A pak je tu ještě pětiprocentní váha hlučnosti.

Nejlepší pneumatiky v těchto testech obvykle získávají na konečném vysvědčení dvojku, ty nejhorší pak i horší než pětku. Tak tomu bylo i letos, kdy přesně 2,0 získal plášť Bridgestone Blizzak LM005.

Výrobce, jak se uvádí v jeho tiskové zprávě, této vítězné pneumatice poskytl dezén s vyšším počtem příčných drážek v ramenní oblasti, což zlepšuje odvádění vody ze stopy a zvyšuje adhezi pneumatiky. Synergie výše uvedených prvků přináší excelentní výsledky. LM005 je první zimní pneumatikou s hodnocením adheze na mokru „A“ na štítku EU u všech nabízených rozměrů a verzí," píše se.

Na sníh jsou lepší produkty Pirelli nebo Goodyear

Právě díky zdaleka nejlepšímu hodnocení na mokru (Bridgestone dostal známku 1,3, přičemž pod "dvojku" se už v tomto dílčím parametru dokázala dostat jedině pneu Continental), a také solidnímu výsledku na suchu (druhá nejlepší známka 2,1), se nakonec stal tento japonský produkt vítězem letošního testu. Naopak třeba pneumatiku od Continentalu, které často v podobných testech vítězí, poslala letos jízda na suchu (známka 3,0) až mimo pětici doporučeníhoných výrobků. Přitom na mokru, sněhu a ledu si počínala výborně.

Bridgestone má prvenství i přesto, že v parametru opotřebení, které stanovuje počet kilometrů, které s ní lze najet, se s řadou dalších pneumatik dělila o poslední příčku a ve zkouškách na sněhu a ledu patřila spíše do průměru. Pro ty, kteří tedy jezdí hlavně v horských oblastech s bohatými sněhovými nadílkami, tedy tentokrát vítěz nemusí být tou úplně nejlepší volbou.

A jaké pneumatiky tedy zvítězily v jednotlivých disciplínách?

a) Sucho: 1. Maxxis Premitra Snow WP6, 2. Bridgestone Blizzak LM006

b) Mokro: 1. Bridgestone, 2. Continental Wintercontact TS 860

c) Sníh: 1.- 2. Pirelli Cinturato Winter, Goodyear Ultragrip 9+, 2. Semperit Speed Grip 3

d) Led: 1. Toyo Observe S 944, 2.- 4. Michelin Alpin 6, Continental, Pirelli

e) Hluk: 1. - 5. Maxxis, Continental, Toyo, Pirelli i protektor King Meiler Winter Tact T 81

f) Spotřeba: 1. Dunlop Winter Sport 5, 2.-5. - Hankook I Cept RS2, Goodyear, Sava Eskimo HP2, Toyo

g) Opotřebení: 1. Tristar Snowpower HP, 2.-3. Michelin, Dunlop,

A jaké pneumatiky tedy letos ADAC doporučuje, a které naopak rozhodně ne?

Za úvahu rozhodně stojí:

1) Bridgestone Blizzak LM005

2) Michelin Alpin 6

3) Dunlop Wintersport 5

4) Hankook I Cept RS2

5) Maxxis Premitra Snow WP6

Všechny tyto pneumatiky se dají pořídit v cenovém rozpětí cca 1300 - 2050 Kč za kus, přičemž nejlevnější jsou Maxxis a nejdražší Micheliny.

Neberte!!

1) protektor King Meiler

2) Tristar Snowpower HP