Zimní období, které mnozí motoristé přečkávají s pneumatikami nasazenými na obyčejné plechové disky, se pomalu chýlí ke konci. Leckdo tedy už nyní vybírá, jaké nové disky z lehké slitiny nechá namontovat na svůj vůz pro jeho krásnější vzhled v teplejším období.

"Je ale třeba postupovat s rozmyslem," upozorňuje Jiří Polívka ze společnosti Alcar Bohemia, která je předním tuzemským distributorem plechových i hliníkových disků (a nyní nově třeba také japonských pneumatik Falken).

Jednoznačně je třeba, aby vůz po veřejných komunikacích jezdil jen s koly, které jsou zapsaná v jeho velkém technickém průkazu. Zákazník má tedy možnost vybírat z výrobků, které jsou v tomto dokumentu uvedeny pro standardní, případně variabilní provedení vozu. Ideální je, pokud je na disku kola vyraženo písmenko E v kroužku a doplnění příslušným číslem homologace.

Takto označené kolo totiž obdrželo všechna potřebná schválení a pro stanovená vozidla a lze ho použít bez dodatečného zápisu do technického průkazu vozidla. Kola s ECE homologací jsou schvalována v originálním rozměru pro konkrétní vozy. 

Kontroluje STK, schvaluje inspektorát…

"Takových položek máme nyní v nabídce přibližně 1400," říká Polívka. Pokud si koupí u prodejce kolo i s pneumatikou, může ihned vyrazit na libovolnou cestu a vše je naprosto legální.

Situace není ztracena ani v případě, že si motorista z těchto speciálně homolohovaných kol nevybere. Je ovšem třeba od prodejce získat takzvaný typový list, kterýžto dosvědčuje, že kolo je homologované právě pro vozidlo, na které bude namontováno. Na disku je pak vyraženo číslo za písmeny KBA. Současně mají prodejci zákazníkovi vydat u takzvaný rozsah použití. Ten stanovuje, jaké pneumatiky lze na disk namontovat.

Následně je třeba skutečně provést montáž a odjet na stanici technické kontroly. Tam příslušný pracovník shodu s dokumentací ověří. Posledním nutným úkonem je návštěva dopravního inspektorátu, kde daný rozměr po zaplacení příslušného poplatku dopíšou do technického průkazu.

Pokud alternativní kolo nebude zapsáno v technickém průkazu, neprojdete řádnou technickou kontrolou, policisté vám můžu při silniční kontrole zabavit technický průkaz a pojišťovna vám nemusí proplatit škodu, pokud se stanete účastníkem dopravní nehody.