Lidé v době epidemie koronaviru více než dříve využívají osobní automobily. Snaží se tak minimalizovat pobyt například v prostředcích hromadné dopravy a chránit se tak před nákazou. Vyplývá to z výsledků reprezentativní studie německého výzkumného institutu Innofact. Tu si u něj objednala automobilka Kia. Dotazována byla tisícovka řidičů a řidiček z celého Německa.

Nejsilněji se tento trend pro svá vlastní čtyři kola projevuje u lidí ve věku 18 až 39 let. 27 % z dotázaných používá od začátku pandemie auto více, aby se vyhnulo jízdě ve veřejných dopravních prostředcích. U 18 - 39letých je to pak dokonce 37 %.

Kromě toho auto využívají jinak než dříve. Shodlo se na tom 39 % účastníků studie. A u skupiny mladších se to týkalo více než jedné poloviny (51 %). Obvykle uváděli, že auto používají více pro cesty, které dříve zdolávali prostřednictvím veřejných dopravních prostředků. Konkrétně šlo například o jizdy za nákupy (kolem 26 %) nebo pro jízdy do práce (24 %).

Také lidé v autě tráví obvykle delší dobu. Přes omezení veřejného života a narůstajícího objemu práce na home officu tráví 26 % dotázaných v autě více času než před začátkem pandemie. Mezi 18 -39letými se tento podíl pohybuje dokonce na 35 %. Pouze 19 % všech účastníků studie se ve vozidle zdržuje méně než dříve, u 55 % zůstala tato doba na stejné úrovni.

Oáza klidu

Výzkum také ukázal, proč lidé auta používají nyní intenzivněji - cítí se v nich totiž dobře. Tento pocit má více než polovina dotázaných (53 %). U 18 - 39letých je to ještě ve vyšší míře (58 %). Pouze 2 % všech účastníků studie se v autě cítí méně dobře než v době před pandemií.

Výzkumníky rovněž zajímalo, čím by se dobrý pocit v autě dal ještě vylepšit. Z odpovědí vyplynulo, že na prvním místě je dobrá hudba (62 %). Vysokou míru významnosti mají pohodlná místa k sezení (51 %), dostatek místa (46 %) a také možnost užít si klid (47 %). Stejné faktory platí i pro 18 - 39leté. Pro ně jsou ale ještě důležitější (hudba 74 %, sedadla 60 %, dostatek místa 52 %, klid 53 %).

Také sami motoristé si své domečky na kolech vylepšují. 24 % všech dotázaných – a 39 % mladších – si od začátku pandemie koupilo věci, které zkrášlují interiér automobilu nebo ho činí útulnějším. Nejčastěji se přitom jednalo o příjemnou interiérovou vůni, následovanou funkčními a komfort zvyšujícími prvky až po dekorativní příslušenství.