V autoškolách se hromadí žáci. Komisaři je kvůli obavám z nemoci nezkoušejí
Je to paradox. Autoškoly jsou jako jedny z mála vzdělávacích institucí otevřeny i v době trvání pátého stupně systému PES. Žáci však přesto nemůžou dokončit kurzy a začít sami jezdit.
V Česku v současné době existují stovky, možná tisíce žáků autoškol, kteří dokončili výcvik, byli připraveni k závěrečným zkouškám, ale zúčastnit se jich nemůžou.
"Aktuálně máme rekordní počet žáků v naší historii," říká například jednatel pražské autoškoly VT Centrum Václav Volf. Zatímco v běžném stavu trvá obvykle výcvik žáků kolem tří měsíců, teď není výjimkou, že je mají v evidenci půl roku. "Jsou i takoví, kteří začali výcvik vloni na jaře, pak jim výcvik přerušily dva koronavirové zákazy a ještě ani teď nemají jasno, kdy konečně složí zkoušku, získají řidičák a budou moci začít jezdit," dodává.
Není totiž dostatek termínů pro vykonání závěrečných zkoušek za přítomnosti zkušebních komisařů. "Na prosinec jsme žádali o osm termínů a dostali dva. Stejné množství bychom potřebovali také teď v lednu, a zase máme přislíbené jen dva," informuje Volf.
Majitele autoškol v současné době znepokojuje zejména iniciativa Asociace zkušebních komisařů, která žádá Ministrerstva zdravotnictví a dopravy a Hlavní hygieničku MZ ČR Ludmilu Rážovou o řešení ochrany zdraví zkušebních komisařů při výkonu jejich povolání.
"Většina zkušeních komisařů jsou vyššího věku v průměru 56 let (vyšší riziková skupina) a i v této době po vyhlášení rizika stupně číslo 5 v režimu PES musí dnes a denně usedat do těsné blízkosti žadatele a lektora ve výcvikovém vozidle při závěrečných zkouškách z praktické části - jízdy po dobu minimálně 30 minut a s každým žadatelem," píše se v dopise, který má redakce Deníku a Automix.cz k dispozici.
Peníze to stojí také žáky
A své obavy dále doplňují vysvětlením: "V automobilu není možné jakkoli dodržet rozestup 2 metrů mezi osobami, o kterých zkušební komisař neví, v jaké zdravotní situaci se v daný den nacházejí. Je zde velké riziko spojené s nakažením zkušebního komisaře....."
V návrhu vhodných opatření při stupni PES 5 tedy žádají, aby :"Organizování závěrečných zkoušek praktické části závěrečné jízdy bylo zakázáno."
O osudu žádosti se podle předsedy Asociace zkušebních komisařů Pavla Greinera již začalo jednat na Ministerstvu dopravy. "Byl bych rád, kdyby se rozhodlo do možná nejdříve," uvedl v rozhovoru pro Automix.cz. "Vím už o velkém množství nakažených," dodal.
Za stanovení jasných podmínek pro konání závěrečných zkoušek se přimlouvají také autoškoly. "Takhle to totiž stojí nemalé peníze i samotné žáky. Aby při čekání na termín s komisařem takzvaně nevyšli ze cviku, musí si přikupovat další a další výcvikové hodiny.
Další články

Německý ADAC už testoval pneu pro letní sezónu. Ty s logem Barum moc…
Experti německého autoklubu ADAC testovali pneumatiky s rozměry 205/55 R16 a 225/50 R17.

Zkoušeli jsme vyhřát vymrzlé auto. Jak uspěly levná Dacia, SUV a…
Tři nové osobní vozy, venkovní teplota mínus osm stupňů Celsia, tři řidiči a krátký městský okruh. Takové…

U mladých lidí stoupá obliba aut. V době pandemie jsou pro ně oázou…
Lidé se v době pandemie snaží co nejvíce pobývat v důvěrně známém prostředí. Mezi to patří také osobní…

Pneumatiky se budou od května lépe označovat. Co se řidič dozví ze…
QR kód na štítku nalepeném na pneumatice bude obsahovat i řadu dalších nových informací.

Našli jsme 20 nejlevnějších nových aut s automatem. A kolik se za něj…
Automatická převodovka se dostává jako příplatková výbava prakticky do všech modelů, které jsou v současné…

Co s vybitým akumulátorem? Pomoci může i láhev s horkou vodou, radí…
Zima není pro startovací akumulátor tím ideálním obdobím. O tomto víkendu se čekají teploty kolem mínus…

Čas spalovacích motorů se velmi krátí. Leckde je zakáží už do pěti…
Více než třicet zemí na celém světě již oznámilo datum, kdy na jejich území začne platit zákaz prodeje nových…

Výběr pro zimomřivé: Kolik stojí nejlevnější auta s vyhříváním "všeho…
Právě teď prožíváme jedny z nejchladnějších dní roku. Zajímali jsme se tedy, na kolik v současnosti přijdou…

Na kolik vlastně přijdou auta s alternativními pohony? Našli jsme ta…
Automobilky stále více prosazují elektromobily. Na světě však existují i další alternativní pohony, které…
