Volkswagen v Německu přece jen odškodní postižené kauzou Dieselgate
Zajímavý obrat nastal v Německu, kde automobilka dohodla na odškodnění těch majitelů aut, kteři ji žalovali v souvislosti s kauzou dieselgate.
Celkem 830 milionů eur (v přepočtu přibližně 21 miliard Kč) vyplatí v Německu automobilka Volkswagen 260 tisícům majitelů dieselových aut. Ty zastupoval spotřebitelský svaz VZBV při sporu o odškodnění za manipulace se softwarem řídící jednotky motoru. Vinou toho vypouštěly motory jiné množství emisí oxidu dusíku při běžném provozu a při měření ve zkušebně.
Tuto manipulaci koncern Volkswagen přiznal v září 2015, když na to přišly americké úřady. Tento software byl namontován přibližně do 11 milionů vozů značek Volkswagen, Audi, Seat, Škoda a Volkswagen Užitkové vozy. Týkal se automobilů s motory řady EA 189 a kubaturami 1,2, 1,6 a 2,0 litru. Měly být připraveny pro plnění emisní normy Euro 5.
Němečtí majitelé dostanou od Volkswagenu "bolestné" v rozmezí od 34 do 159 tisíc korun v závislosti na typu auta a jeho stáří. V USA, kde se Volkswagen na odškodnění dohodl již před několika lety, dostávali majitelé aut více - od 117 do 230 tisíc. Navíc Volkswagen auta zdarma upravil nebo odkoupil.
Jak to bude s českými majiteli takto postižených vozů se zatím neví. Společnost Safe Diesel, která zastupuje 6500 zákazníků Volkswagenu v ČR přesto doufá, že automobilka odškodní i české zákazníky. "Jednání o odškodnění jsme již zahájili," uvedl ve svém vyjádření Ondřej Píša z agentury Ewing Public Relations. Mluvčí zastoupení značky Volkswagen v Česku David Valenta však ve svém vyjádření pro Deník a Automix.cz uvedl, že tato dohoda se však týká výhradně německých zákazníků, kteří splňují všechny podmínky vypořádání.
"V Německu platí pro hromadné žaloby odlišná právní úprava než v ostatních evropských zemích, proto byla tato dohoda jediným efektivním řešením sporu. V ostatních zemích tyto problémy nejsou a budou se tak dále řešit dle platného práva. Volkswagen si přes všechny tyto vstřícné kroky k vypořádání zachovává právní postavení, že naši zákazníci neutrpěli žádné škody," dodal Valenta.
V Česku se zatím o svůj nárok přihlásil jen zlomek majitelů z celkového počtu 165 000 dotčených vozů.Společnost Safe Diesel pro své klienty požaduje odškodné ve výši 220 000 Kč, tedy stejnou částku, jakou byli odškodněni poškození zákazníci v USA.
Další články

Dacia získala jen dvě hvězdy od EuroNCAP. Ale tak zlé to s ní zase…
Jen dvě hvězdičky z možných pěti získaly při nezávislých bezpečnostních testech vozy Dacia Sandero a Logan.…

Doplatíte 5 nebo také 70 tisíc: Přehled levných aut s automatickou…
Některé automobilky mají k tvorbě cen důležitých příplatkových prvků velmi svérázný přístup. Přinášíme…

Co s autem po zimě? V první řadě myslete na sůl....
Letošní zima dala autům docela zabrat. Na rozdíl od minulých let napadlo dost sněhu, zažili jsme také docela…

Na dálnici D1 už zase zužují pruhy: Se kterými auty do nich nesmíte?
Absolutně nejširší vůz, který je dostupný na tuzemském trhu s novými osobními vozy, začala prodávat značka…

Lidl v Německu nabízí auta. Zatím jen jediný model a výhradně černý
Obchodní řetězec Lidl se vrací k myšlence prodeje aut svým zákazníkům. Poprvé si něco podobného vyzkoušel…

Německý ADAC už testoval pneu pro letní sezónu. Ty s logem Barum moc…
Experti německého autoklubu ADAC testovali pneumatiky s rozměry 205/55 R16 a 225/50 R17.

Zkoušeli jsme vyhřát vymrzlé auto. Jak uspěly levná Dacia, SUV a…
Tři nové osobní vozy, venkovní teplota mínus osm stupňů Celsia, tři řidiči a krátký městský okruh. Takové…

U mladých lidí stoupá obliba aut. V době pandemie jsou pro ně oázou…
Lidé se v době pandemie snaží co nejvíce pobývat v důvěrně známém prostředí. Mezi to patří také osobní…

Pneumatiky se budou od května lépe označovat. Co se řidič dozví ze…
QR kód na štítku nalepeném na pneumatice bude obsahovat i řadu dalších nových informací.
