Znáte to, jeden má rád holky, druhý vdolky. Prostě každý jsme jiný a každému vyhovují jiní věci. To samé platí také mezi motoristy. Ostatně kdo by neznal hospodské dohady o tom, zda je lepší to či ono auto. Ovšem je pravdou, že zastánci vznětových motorů byli, alespoň z naších zkušeností, vždy nejaktivnější. Jakoby měli potřebu nám už jednou provždy vysvětlit, že diesel je odpovědí na vše.

Neříkám, že by v mnoha ohledech neměli pravdu, to určitě ne. Dieselová auta mají mnoho výhod. Ovšem poslední roky na růžích rozhodně ustláno nemají, zejména od chvíle, co na plno propukla aféra „Dieselgate“. Od té doby sílí tlak na vytlačení vznětových aut z výsluní, na kterém se ještě před pár lety bezpečně hřály.

Vývoj trhu je těžko odhadnutelný, už jen kvůli výše zmiňované aféře „Dieselgate“, takže jestli diesely skutečně během několika let zmizí, to skutečně ukáže až čas. My se spolu pojďme podívat, jak na tom diesely jsou s důvody pro a proti.

Škoda Karoq Scout
Škoda v Paříži ukáže Karoq Scout. V první řadě jde o design

DŮVODY PRO

1. TOČIVÝ MOMENT

Asi nejpádnějším argumentem, kterým se příznivci naftových motorů ohánějí, je vysoký točivý moment, který je dostupný v nižších otáčkách, než u zážehového motoru. To znamená, že na semaforech většinou budete těmi prvními a ruku na srdce, koho nepotěší, když na rozjezd „ztrestá“ daleko potentnější auto. A přesně tohle se v reálném světě hodí nejvíce, například při předjíždění.

2. SPOTŘEBA A DOJEZD

Všichni si dobře pamatujeme, kdy se majitelé raných přeplňovaných vznětových motorů oháněli spotřebou pod 5 l/100 km. A je pravdou, že tento fakt, kdy předkomůrkové turbodiesely zvládaly i daleko nižší hodnoty, strašil majitele zážehového automobilu ze snu. Zejména v době, kdy litr nafty stál dvě třetiny litru benzinu. A vzhledem k tomu, že nafta v sobě ukrývá větší energii, než benzin, je jasné, že s každým litrem nafty dojedete dále. Bez ohledu na spotřebu. Naftě nahrávají také povinné biopříměsi.

Vůz se prodal za 400 000 Kč
Lancia Kappa po Václavu Havlovi už má nového majitele. Získal ji za 400 000 Kč

3. SPOLEHLIVOST

Možná si teď ťukáte na čelo, že jsme se asi nejspíš pomátli. Všichni přece ví, že vznětové motory jsou komplexnější, a také náchylnější na závady. No, vítejte na konci druhého desetiletí 21. století. Vznětové motory rané éry byly příkladem spolehlivosti, legendy o milionech kilometrech nejsou ničím neobvyklým. Jenže pak přišla éra přeplňování, přímého vstřiku, složitých vstřikovačů, EGR ventilů a podobných lahůdek, které zejména počátkem tisíciletí naftovým motorům docela zavařily. Poslední informace z automobilových servisů ukazují ale zcela opačnou situace. Diesel je nejen spolehlivější, než tomu bylo dříve, především proto, že vývojem prošly nejen technologie, materiály (běžně se používají povrchy ze syntetického diamantu) ale výrazného pokroku dosáhla i řídicí elektronika.

Z technického úhlu pohledu se věc má tak, že nafta na rozdíl od benzinu nesmývá olejový film z válců. Z toho důvodu vznětové motory delší dobu odolávají opotřebení. Navíc, naftovému motoru nezáleží na bohatosti směsi, protože nafta se spaluje v přebytku kyslíku.

Málo nafty = málo jede, ale jede.

Hodně nafty = kouří, ale jede.

Špatně rozstříknutá nafta = špatný chod, netáhne, ale jede.

V případě aut s fitrem pevných částic je situace výrazně složitější, ale v principu pořád stejná. Pohonná jednotka spalující benzín potřebuje správnou směs, jinak hrozí, že se vůbec nezapálí a motor tudíž vzdá práci. Zážehové motory jsou tedy velmi háklivé na složení emisi, které striktně hlídají řídicí jednotky. Ty v případě zjištění nepoměru přepínají motor so nouzového režimu.

4. JSOU TO PRACANTI

Kvůli výše uvedenému točivému momentu se naftové motory hodí k práci. A teď nemluvíme o kamionech, ale o běžných dodávkách na zavážení zboží, pracovních pick-upech. Naftové motory víc utáhnou, takže ve finále šetří svým majitelům peníze. Ať už v palivu nebo v čase.

Audi koncept
Audi na přehlídce krásy v Pebble Beach představí koncept nástupce R8.

5. KLESAJÍCÍ CENA

S naftovým honem na čarodějnice jde ruku v ruce pokles ceny jak nových, tak ojetých dieselů. Automobilky se samozřejmě snaží nové vozy doprodávat, aby se zbavily zásob vznětových motorů, nicméně trend je nyní klesající. Z toho důvodu je vznětový motor výhodný. Dříve platilo pravidlo, že cena naftového auta je o 20 až 50 tisíc vyšší než stejného s podobně silným benzinovým motorem. Zájemci si tak připláceli za nižší spotřebu. Tento rozdíl je ale minulostí a některé vozy, například japonské, jsou v naftě levnější než benzinové. Možná nastala vhodná doba na nákup ojetého vozu.