Na prvních místech žebříčků, které vznikly po posledních nezávislých testech letních pneumatik, jsou opět tradiční prémioví výrobci z Evropy, případně z Japonska. Už se však na ně začínají dotahovat některé asijské firmy, jejichž jména dosud zákazníkům v našich končinách moc neříkala.

Například poslední hodnocení, které uspořádal německý autoklub ADAC a jehož předmětem byly pneumatiky s rozměrem 225/40 R18 používané obvykle na vozech od nižší střední po střední třídu (příkladem může být například Škoda Octavia a Superb), prokázalo vzestup technologické úrovně například u tchajwanské značky Maxxis. Konkrétně její produkt Vectra Sport 5 obsadil v tomto testu čtvrté místo, když obdržel stejnou známku 2,2 jako třetí Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 a jen o desetinu horší než vítězné pneumatiky Continental Premium Contact 6 a Michelin Pilot Sport 4.

V dalším testu plášťů s rozměrem 235/55 R17 určených především pro sportovně-užitkové vozy dokonce typ Premitra 5 získal v testu ADAC třetí místo. Vítězství tentokrát technici přisoudili Michelinu Primacy 4 a druhou pozici typu Bridgestone Turanza T005. "Dobře si tchajwanská pneumatika vedla v hodnocení jízdních vlastností na suchu, avšak hůře chrání proti aquaplaningu a špatné výsledky měla při měření brzdné dráhy na mokru," napsali do vysvědčení testovací jezdci.

Při jejich nákupu lze navíc ušetřit poměrně citelné částky. V případě sady čtyř letních osobních pneumatik výše zmíněného rozměru 225/40 R18 je to v porovnání s nejlepšími Micheliny a druhými Continentaly 600 - 1200 Kč. Ještě výraznější je to u druhého zmiňovaného typu pneu pro SUV. Zde může úspora oproti lépe umístěným výrobkům (od Michelinu a Bridgestone) činit za sadu i více než čtyři tisíce Kč.

Ne všechny parametry skvělé…

Argumentem proti jejich nákupu naopak může být jejich poněkud vyšší spořeba (zvláště v případě větší pneumatiky pro osobní auta v porovnání s absolutními vítězi) a o něco horší výdrž. Silniční typ Maxxis Vectra Sport 5 by měl zvládnout nájezd zhruba 36 000 kilometrů, což je jen o tři tisíce méně než vítězný Goodyear, "esúvéčkové" obutí Maxxis Premitra 5 však vydrží jen zhruba 37 000 kilometrů, zatímco nejlepší Continental více než 47 000 Kč.

Velmi dobrou volbou pro letošní sezónou můžou být také produkty korejských značek Nexen a Kumho. Nepatří sice k těm, které mají ty nejlepší parametry, ale jsou solidním průměrem s hodnocením "uspokojivé" . Osobní pneumatika Nexen N´fera Sport v rozměru 225/40 R 18 dokonce skončila hned za nejlepší čtveřicí a přitom je možné sadu získat za něco málo přes sedm tisíc Kč. To je o 1000 Kč méně, než kolik zaplatíme za čtyři kusy pneumatik tchajwanského Maxxisu a o více než 2000 méně, než v případě tradičních prémiových značek. Další tisícikorunu lze ušetřit, pokud zvolíme produkt Kumho Ecsta PS71. Ten test zařadil do středu výsledkové listiny, přičemž v nejdůležitějším parametru (chování na mokru) si vedl solidně. Horšéí hodnocení měl pouze v kategoriích hlučnost a opotřebení.

Produkt Hankook Ventus Prime 3 je cenově prakticky srovnatelný se zmíněným Maxxisem a skončil v hodnocení na solidní páté pozici. "Plášť střední třídy předváděl stabilní jízdu na mokru a slušné výkony na suchu. "Skvělý výkon a o třetinu nižší cena než u prémiovek z něj dělají ideální volbu pro ekonomicky smýšlející řidiče," napsali hodnotitelé.

Výsledky posledních testů ovšem prokázaly, že stále je třeba si dávat pozor na čínské pneumatiky. Jediný zástupce v testu ADAC osobních pneumatik rozměru 225/40 R 18 - Rotalla Setulla S-Pace RU01 - získal hodnocení "s výhradami", které odpovídá školní známce 4. Cena za sadu kolem 4 500 Kč, což je polovina než v případě prémiových pneu, sice zní lákavě, avšak pneumatika zcela propadla při jízdě na mokru.

Ještě hůře si pak čínské produkty obvykle vedou při zkouškách zimních pneumatik.