Asijské pneumatiky se už v testech dotahují na evropské. Jak moc jsou výhodné?
Ty motoristy, kteří nemají nazuty celoroční pláště, čeká v příštích týdnech další přezouvání. Pokud je třeba na léto zakoupit nové pneumatiky, pak byste měli věnovat pozornost výsledkům nezávislých testů.
Na prvních místech žebříčků, které vznikly po posledních nezávislých testech letních pneumatik, jsou opět tradiční prémioví výrobci z Evropy, případně z Japonska. Už se však na ně začínají dotahovat některé asijské firmy, jejichž jména dosud zákazníkům v našich končinách moc neříkala.
Například poslední hodnocení, které uspořádal německý autoklub ADAC a jehož předmětem byly pneumatiky s rozměrem 225/40 R18 používané obvykle na vozech od nižší střední po střední třídu (příkladem může být například Škoda Octavia a Superb), prokázalo vzestup technologické úrovně například u tchajwanské značky Maxxis. Konkrétně její produkt Vectra Sport 5 obsadil v tomto testu čtvrté místo, když obdržel stejnou známku 2,2 jako třetí Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 a jen o desetinu horší než vítězné pneumatiky Continental Premium Contact 6 a Michelin Pilot Sport 4.
V dalším testu plášťů s rozměrem 235/55 R17 určených především pro sportovně-užitkové vozy dokonce typ Premitra 5 získal v testu ADAC třetí místo. Vítězství tentokrát technici přisoudili Michelinu Primacy 4 a druhou pozici typu Bridgestone Turanza T005. "Dobře si tchajwanská pneumatika vedla v hodnocení jízdních vlastností na suchu, avšak hůře chrání proti aquaplaningu a špatné výsledky měla při měření brzdné dráhy na mokru," napsali do vysvědčení testovací jezdci.
Při jejich nákupu lze navíc ušetřit poměrně citelné částky. V případě sady čtyř letních osobních pneumatik výše zmíněného rozměru 225/40 R18 je to v porovnání s nejlepšími Micheliny a druhými Continentaly 600 - 1200 Kč. Ještě výraznější je to u druhého zmiňovaného typu pneu pro SUV. Zde může úspora oproti lépe umístěným výrobkům (od Michelinu a Bridgestone) činit za sadu i více než čtyři tisíce Kč.
Ne všechny parametry skvělé…
Argumentem proti jejich nákupu naopak může být jejich poněkud vyšší spořeba (zvláště v případě větší pneumatiky pro osobní auta v porovnání s absolutními vítězi) a o něco horší výdrž. Silniční typ Maxxis Vectra Sport 5 by měl zvládnout nájezd zhruba 36 000 kilometrů, což je jen o tři tisíce méně než vítězný Goodyear, "esúvéčkové" obutí Maxxis Premitra 5 však vydrží jen zhruba 37 000 kilometrů, zatímco nejlepší Continental více než 47 000 Kč.
Velmi dobrou volbou pro letošní sezónou můžou být také produkty korejských značek Nexen a Kumho. Nepatří sice k těm, které mají ty nejlepší parametry, ale jsou solidním průměrem s hodnocením "uspokojivé" . Osobní pneumatika Nexen N´fera Sport v rozměru 225/40 R 18 dokonce skončila hned za nejlepší čtveřicí a přitom je možné sadu získat za něco málo přes sedm tisíc Kč. To je o 1000 Kč méně, než kolik zaplatíme za čtyři kusy pneumatik tchajwanského Maxxisu a o více než 2000 méně, než v případě tradičních prémiových značek. Další tisícikorunu lze ušetřit, pokud zvolíme produkt Kumho Ecsta PS71. Ten test zařadil do středu výsledkové listiny, přičemž v nejdůležitějším parametru (chování na mokru) si vedl solidně. Horšéí hodnocení měl pouze v kategoriích hlučnost a opotřebení.
Produkt Hankook Ventus Prime 3 je cenově prakticky srovnatelný se zmíněným Maxxisem a skončil v hodnocení na solidní páté pozici. "Plášť střední třídy předváděl stabilní jízdu na mokru a slušné výkony na suchu. "Skvělý výkon a o třetinu nižší cena než u prémiovek z něj dělají ideální volbu pro ekonomicky smýšlející řidiče," napsali hodnotitelé.
Výsledky posledních testů ovšem prokázaly, že stále je třeba si dávat pozor na čínské pneumatiky. Jediný zástupce v testu ADAC osobních pneumatik rozměru 225/40 R 18 - Rotalla Setulla S-Pace RU01 - získal hodnocení "s výhradami", které odpovídá školní známce 4. Cena za sadu kolem 4 500 Kč, což je polovina než v případě prémiových pneu, sice zní lákavě, avšak pneumatika zcela propadla při jízdě na mokru.
Ještě hůře si pak čínské produkty obvykle vedou při zkouškách zimních pneumatik.
Další články

Zkoušeli jsme vyhřát vymrzlé auto. Jak uspěly levná Dacia, SUV a…
Tři nové osobní vozy, venkovní teplota mínus osm stupňů Celsia, tři řidiči a krátký městský okruh. Takové…

U mladých lidí stoupá obliba aut. V době pandemie jsou pro ně oázou…
Lidé se v době pandemie snaží co nejvíce pobývat v důvěrně známém prostředí. Mezi to patří také osobní…

Pneumatiky se budou od května lépe označovat. Co se řidič dozví ze…
QR kód na štítku nalepeném na pneumatice bude obsahovat i řadu dalších nových informací.

Našli jsme 20 nejlevnějších nových aut s automatem. A kolik se za něj…
Automatická převodovka se dostává jako příplatková výbava prakticky do všech modelů, které jsou v současné…

V autoškolách se hromadí žáci. Komisaři je kvůli obavám z nemoci…
Je to paradox. Autoškoly jsou jako jedny z mála vzdělávacích institucí otevřeny i v době trvání pátého stupně…

Co s vybitým akumulátorem? Pomoci může i láhev s horkou vodou, radí…
Zima není pro startovací akumulátor tím ideálním obdobím. O tomto víkendu se čekají teploty kolem mínus…

Čas spalovacích motorů se velmi krátí. Leckde je zakáží už do pěti…
Více než třicet zemí na celém světě již oznámilo datum, kdy na jejich území začne platit zákaz prodeje nových…

Výběr pro zimomřivé: Kolik stojí nejlevnější auta s vyhříváním "všeho…
Právě teď prožíváme jedny z nejchladnějších dní roku. Zajímali jsme se tedy, na kolik v současnosti přijdou…

Na kolik vlastně přijdou auta s alternativními pohony? Našli jsme ta…
Automobilky stále více prosazují elektromobily. Na světě však existují i další alternativní pohony, které…
