Zatím se kupodivu zdá, že rok 2021 přinese řidičům více pozitivních než negativních změn. Začněme tou, která by měla být viditelná na reklamních "totemech" u čerpacích stanic již v nejbližších dnech. Díky změně sazby spotřební daně u motorové nafty z dosavadních 10,95 Kč na 9,95 Kč, by tuto pohonnou hmotu měli levněji tankovat všichni řidiči.

Analytici odhadují, že palivo pro dieselové motory by ze současné průměrné úrovně kolem 27,50 Kč mělo na každém litru zlevnit o cca 5 až 10 procent. Teoreticky bychom tedy měli padesátilitrovou nádrž osobního auta v lednu oproti prosinci natankovat až o stokorunu levněji.

Na konci ledna nás pak čeká historicky poslední škrábání staré dálniční známky z čelního skla. Jinou už lepit nebudeme. Nová - elektronická dálniční známka sice platí už od začátku roku, ale většina z nás její koupi nechá až na přelom prvního a druhého letošního měsíce. To totiž skončí platnost té staré roční. Nová elektronická známka bude platit přesně dvanáct následujících měsíců. Tedy opět do konce ledna roku 2022. Elektronická dálniční známka se kupuje například na poštách nebo na čerpacích stanicích sítě EuroOil, ale lze koupit i na internetu na adrese www.edalnice.cz.

Řidiče jistojistě potěší, že ceny za zakoupení této známky zůstávají stejné jako v posledních letech. To znamená, že roční stojí 1500 Kč. Dálniční známku pro letošek nezdražili například ani Slováci, zcela bez poplatků se opět (s osobními auty a malými dodávkami) projedeme po německých autobahnech. Naopak Rakušané se drží svého zvyku navyšovat její cenu každý rok o příslušné inflační procento. To znamená, že loňská cena ročního kupónu pro osobní automobil 91,1 eur se zvýší na 92,5 eur. Čechy nejvíce kupovaná desetidení známka zdraží o deset eurocentů na 9,5 eura.

Prý sto kilometrů nových dálnic. Jenže,…

Jednou z dalších příjemných zpráv je fakt, že Ředitelství silnic a dálnic během příštího roku zvýší počet kilometrů silniční sítě, které mají parametry dálnice. Jak je to ale v Česku již léta zvykem, stane se tak většinou až ke konci roku. I když, možná díky říjnovému termínu parlamentních voleb se některé úseky otevřou přece jen o něco dříve.

Příjemných bude nepochybně nových dvaadvacet kilometrů dálnice D11, která tak za Hradcem Králové dovede motoristy až do Jaroměře. Další nový úsek na východě Čech se týká komunikace D35 v úseku Opatovice - Časy. Ten měří 13 kilometrů. Spíše menší kousky přibudou na dálnicích D6 a D7 v západní části republiky.

Hlavní příjemnou novinkou se ovšem stane dokončení rekonstrukce dálnice D1 Praha-Brno. Zúžení a rychlostní omezení odsud zmizí po předlouhých sedmi letech. Ovšem práce na posledních rozpracovaných úsecích jsou zatím naplánované až do závěru příštího podzimu.

Rok 2021 se také stane přípravným obdobím na další zásadní změny v oblasti legislativy. Možná tak přesně za rok začne platit nový bodový systém, pro mladé "řidičák na zkoušku" a třeba se také dočkáme zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 140 kilometrů v hodině.